Twinkle | Digital Commerce

Active Ants stuurt online shopper foto van order voor verzending

2017-05-27
180101

Het efulfilmentbedrijf Active Ants stuurt online shoppers per e-mail een foto van hun net bestelde producten. ‘De Basketpic doorbreekt de stilte tussen de orderbevestiging en de track & trace e-mail.’

Active Ants, partner van onder andere de webwinkels Freshcotton.nl, Girav.nl, Planetxl.nl, Supersmart.com en Vpro.nl, maakt de Basketpic na het weeg- en scancontrolemoment. ‘Indien de controle positief is, wordt er van bovenaf een foto gemaakt van de “basket” waarin de order is verzameld en deze foto wordt automatisch naar de eindconsument gemaild’, meldt het bedrijf.

Voorbeeld van een Basketpic-e-mail.

Gimmick
De Basketpic werd in eerste instantie als gimmick in het leven geroepen. ‘Maar daarnaast heeft het ook een praktische kant’, laat Jean Lahaye, managing partner van Active Ants en bedenker van de Basketpic weten in een verklaring. ‘Het fotobewijs wordt opgeslagen in onze klantdatabase. Wij verwachten dat consumenten minder snel zullen beweren dat ze één van de artikelen niet hebben gehad.’

Foto delen
Lahaye: ‘Maar uiteindelijk hopen we dat onze opdrachtgevers, de webwinkels, er beter van worden. De e-mail is daarom uitgerust met buttons waarmee je de foto kunt delen op social media. We hopen op die manier dat opdrachtgevers meer exposure krijgen voor hun webwinkel.’

Test
Planetxl.nl testte de winkelmandjesfoto al bij zijn online orders. Het bedrijf zag dat 11 procent van de online shoppers de Basketpic deelt op social media. ‘Dit is gratis reclame voor ons’, aldus eigenaar Jan Lukkien.

Foto: Shopping cart with clothes on gray background, Shutterstock.