Twinkle | Digital Commerce

5 vragen over Mexx’ gesloten webshop

2017-05-27
180101
  • 2:04

Mexx kondigde vorige week aan om zijn webshop voor onbepaalde tijd te sluiten. De nummer 96 van de Twinkle100 wil in de tussentijd een nieuwe online winkel gaan bouwen die meer aansluit bij de huidige visie van het bedrijf. Twinkle sprak met Julia Hansen, chief creative officer van Mexx.

Waarom sluiten jullie de webshop terwijl er nog geen nieuwe ontworpen is?
'We willen ons merk gaan herpositioneren. Tot nu toe moesten we het doen met een webshop uit 2009. Naarmate de tijd verstreek, veranderde de technologie. Ons platform was niet aangepast aan de huidige tijd en 't was niet dynamisch en interactief, zoals we dat graag willen hebben. We besloten een nieuwe webshop te bouwen (vorig jaar opgeleverd, red.) die helaas ook niet aan onze wensen voldeed en we dus niet hebben gelanceerd. We hebben daarom nu onze huidige webshop offline gehaald om ons te kunnen focussen op de oplevering van een volledig nieuw platform in 2015.'

Is alleen de Nederlandse webshop offline gegaan?
'Nee, het gaat om onze Europese webshop. De online winkel voor Russische en Canadese klanten blijft open.'

Jullie zetten in 2012 in Nederland 4,9 miljoen euro om met jullie webshop. Wereldwijd is dit 24,9 miljoen euro. Denkt u niet dat er behoorlijk wat omzet verloren gaat als de online winkel gesloten is?
'We zijn een privately held company en geven dus geen uitleg over onze verkoopcijfers. Wat ik wel kan zeggen is dat we ons liever offline focussen op het bouwen van een creatief platform en straks terugkomen met een amazing online presence. Een webshop waarin het geweldig online shoppen is.'

Waar kunnen klanten nog wel online terecht als zij kleding van Mexx willen aanschaffen?
'We zullen onze collecties nog wel blijven tonen op Mexx.com. Zaterdag is er een nieuwe website live gegaan waarop dat gedaan wordt. Consumenten die Mexx.com nu bezoeken zullen een nieuw digitaal platform aantreffen dat hen betrekt bij het merk en de ware essentie van onze collectie toont. Onze collectie zal nog wel te koop zijn in de webshops van onze Europese retailpartners.'

Jullie kondigden vorig jaar ook een iPhone-app aan. Kunnen klanten daarin wel online kopen bij jullie?
'Terwijl we een nieuwe webshop bouwden in 2013, ontwikkelden we ook een mobiele applicatie. De intentie was toen om het loyaltyprogramma uit de app met de webshop te verbinden. Toen we besloten om niet verder te gaan met de vernieuwde webshop, hebben we de ontwikkeling van de app ook stilgezet.'