Mexx kondigde vorige week aan om zijn webshop voor onbepaalde tijd te sluiten. De nummer 96 van de Twinkle100 wil in de tussentijd een nieuwe online winkel gaan bouwen die meer aansluit bij de huidige visie van het bedrijf. Twinkle sprak met Julia Hansen, chief creative officer van Mexx.
Waarom sluiten jullie de webshop terwijl er nog geen nieuwe ontworpen is?
'We willen ons merk gaan herpositioneren. Tot nu toe moesten we het doen met een webshop uit 2009. Naarmate de tijd verstreek, veranderde de technologie. Ons platform was niet aangepast aan de huidige tijd en 't was niet dynamisch en interactief, zoals we dat graag willen hebben. We besloten een nieuwe webshop te bouwen (vorig jaar opgeleverd, red.) die helaas ook niet aan onze wensen voldeed en we dus niet hebben gelanceerd. We hebben daarom nu onze huidige webshop offline gehaald om ons te kunnen focussen op de oplevering van een volledig nieuw platform in 2015.'
Is alleen de Nederlandse webshop offline gegaan?
'Nee, het gaat om onze Europese webshop. De online winkel voor Russische en Canadese klanten blijft open.'
Jullie zetten in 2012 in Nederland 4,9 miljoen euro om met jullie webshop. Wereldwijd is dit 24,9 miljoen euro. Denkt u niet dat er behoorlijk wat omzet verloren gaat als de online winkel gesloten is?
'We zijn een privately held company en geven dus geen uitleg over onze verkoopcijfers. Wat ik wel kan zeggen is dat we ons liever offline focussen op het bouwen van een creatief platform en straks terugkomen met een amazing online presence. Een webshop waarin het geweldig online shoppen is.'
Waar kunnen klanten nog wel online terecht als zij kleding van Mexx willen aanschaffen?
'We zullen onze collecties nog wel blijven tonen op Mexx.com. Zaterdag is er een nieuwe website live gegaan waarop dat gedaan wordt. Consumenten die Mexx.com nu bezoeken zullen een nieuw digitaal platform aantreffen dat hen betrekt bij het merk en de ware essentie van onze collectie toont. Onze collectie zal nog wel te koop zijn in de webshops van onze Europese retailpartners.'
Jullie kondigden vorig jaar ook een iPhone-app aan. Kunnen klanten daarin wel online kopen bij jullie?
'Terwijl we een nieuwe webshop bouwden in 2013, ontwikkelden we ook een mobiele applicatie. De intentie was toen om het loyaltyprogramma uit de app met de webshop te verbinden. Toen we besloten om niet verder te gaan met de vernieuwde webshop, hebben we de ontwikkeling van de app ook stilgezet.'
Die gaan gewoon failliet. Dat is aan alles te proeven. Het woordje PLATFORM wordt telkens gebruikt maar er is echt niets vernieuwends aan. Daarnaast is een webshop ook geen hogere wiskunde en moet je zeker in 2014 niet het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Het nieuwe digitale platform op dit moment is niets speciaals aan.
Dat je je merkbeleving door wilt voeren in een website/webshop is logisch maar dat kost zeker geen jaar en dat kan je prima in een vloeiende lijn over laten lopen. Mooie worden van een 'chief creative officer' maar het bewijst zich alweer dat gevestigde merken zich heel moeilijk kunnen verplaatsen naar online. Zonde.
Het is 2014 maar het dringt tot sommige mensen nog niet door dat 'online' niet zomaar een afzetkanaaltje is dat je uit kan zetten. Ik wens Mexx en haar medewerkers veel sterkte toe met het komende faillisement.
Grappig, die snappen er helemaal niks van.
"We besloten een nieuwe webshop te bouwen (vorig jaar opgeleverd, red.) die helaas ook niet aan onze wensen voldeed en we dus niet hebben gelanceerd"
Je besluit een webshop te bouwen die niet aan je eisen voldoet?
Of je bouwt en webshop en die blijkt achteraf niet aan je eisen te voldoen?
In beide gevallen: WTF?
@Bert: De nieuwe webshop was al gebouwd, maar Mexx was niet tevreden met het eindresultaat. De shop is vervolgens nooit live gegaan. In plaats daarvan bleef de webshop uit 2009 dus online staan. Die is nu offline gehaald voor een nieuwe in 2015.
@Marit, Het was dus: Of je bouwt en webshop en die blijkt achteraf niet aan je eisen te voldoen? Hoe zou zoiets dan zijn gegaan? Je geeft opdracht tot bouw nieuwe webshop en pas bij oplevering ga je er nog eens kritisch naar kijken?
Een amazing online presence is er nu al met het sluiten van de webshop. In 2015 verwacht Mexx de nieuwe site in de lucht te hebben. Let wel: ergens in 2015, dus de winkel is zeker een jaar dicht. Prijzig statement van mevrouw Hansen.
Chief creative officer? Alleen kreatieve geesten kunnen zoiets verzinnen.
Amazing online presence? Klinkt als Flash.
Ik ben wel benieuwd wie dit nieuwe "platform" dan gaat bouwen.
Bijzondere zet en erg gewaagd omdat de verwachtigingen nu des te hoger zijn.
Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige webshop online laten iets van schade aan het merk zou doen. Waarom dan zo een drastische beslissing? Zal de meeste mensen niet uitmaken hoe zo een webshop eruit ziet. Ze komen in dit geval specifiek voor dat merk, dus wat maakt het dan uit dat je zelf nog niet 100% tevreden bent met de shop.
Heel opmerkelijk dat men de webshop offline zet tot 2015. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat, dat moet wel een geweldige shop worden!
Het was achteraf gezien dus gewoon een centenkwestie.