Twinkle | Digital Commerce

Taxibedrijf Uber: ‘Pakketbezorging? Maybe next’

2017-11-08
180101
  • 2:09

Voor Uber, dat pas drie jaar bestaat, rijden taxi’s in meer dan zeventig steden wereldwijd. Het bedrijf leunt compleet op zijn mobiele apps voor consumenten en chauffeurs. 'Of we ook aan e-commerce delivery gaan doen? Geen gekke gedachte.

Dat zei Marko Knitel van Uber op het M-commerce Event in Amsterdam, de enige Nederlandse stad waarin momenteel taxi’s van de start-up kunnen worden besteld. Iets meer dan een jaar geleden reden de eerste twintig taxi’s voor Uber in onze hoofdstad, inmiddels zijn dat er ‘honderden’, aldus Knitel vandaag.

Geen contant geld nodig
Uber werd drie jaar geleden opgericht in San Francisco. Consumenten die de app downloaden, kunnen ‘met één druk op de knop binnen 4 minuten een luxe auto met privéchauffeur laten voorrijden’, legde Knitel uit. Betalen gaat automatisch via creditcard of PayPal. Dat gebruikers geen contant geld nodig hebben voor de taxi’s, is een belangrijk unique selling point volgens Knitel, net als de ratings die afnemers kunnen achterlaten na hun rit. Andere onderscheidende features zijn de ritbewijzen die gebruikers per e-mail ontvangen, inclusief de gereden route, de mogelijkheid om ritkosten instant te delen met medepassagiers en de optie om verwachte aankomsttijden realtime te delen met contacten, allemaal via de app.

Alleen commissie
Chauffeurs die samenwerken met Uber moeten aan bepaalde service-eisen voldoen, maar een startlicentie of een jaarlijkse fee zijn ze niet verschuldigd. Ze dragen alleen commissie af voor de bemiddeling, gemiddeld zo’n 20 procent van de ritprijs. Op hun Uber-app kunnen ze zien waar zich veel potentiële gebruikers bevinden. ‘We gebruiken een realtime heatmap, inclusief predictive modelling’, aldus Knitel.

Afrojack on demand
Uber, waarin Google Ventures 260 miljoen euro investeerde, experimenteerde al diverse keren met mediagenieke varianten op zijn dienstverlening. Zo waren in Amsterdam onder meer ijscowagens en sloepen te bestellen via de mobiele app. Ook de bekende dj Afrojack kwam on demand voorrijden om prijswinnende bezoekers naar zijn optreden te brengen. ‘Vervoer wordt een lifestyle’, lichtte Knitel toe.

MyTaxi voor Media Markt
De Nederlandse operations manager liet desgevraagd weten de bezorging van pakketjes als interessante optie voor de toekomst te beschouwen. De Duitse concurrent MyTaxi intensiveerde onlangs zijn samenwerking met Media Markt, dat online orders op deze innovatieve manier distribueert. ‘Maybe next’, zei Knitel, die ‘ride sharing’ als een andere mogelijkheid voor de toekomst noemde.

Uber in Nederland
Uber heeft de ambitie om ook in andere Nederlandse steden actief te worden, maar waar precies wilde Knitel vandaag niet zeggen: ‘Het is belangrijk dat we eerst supply opbouwen, zoals we dat noemen. Als we communiceren dat we ergens gaan rijden, dan moeten gebruikers ook echt taxi’s bij ons kunnen boeken. Een kwestie van capaciteit dus.’