Twinkle | Digital Commerce

Outfittery met groeigeld naar Nederland

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:19

Outfittery, een Duitse curated shopping service voor mannen, heeft een kapitaalinjectie van 13 miljoen euro gekregen voor verdere internationale expansie. Het bedrijf, momenteel actief in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, wil op korte termijn starten in Nederland.

Aan WirtschaftsWoche laat medeoprichter Julia Bösch weten dat Outfittery vermoedelijk al in april actief wordt in ons land. Nederlandse mannen kunnen zich dan laten helpen door personal shoppers, die op basis van hun voorkeuren outfits samenstellen en toesturen. Vervolgens kunnen de mannen zelf bepalen wat ze willen houden en de rest terugsturen. Daarmee werkt Outfittery op dezelfde manier als het Amerikaanse Trunk Club, actief sinds 2009, en de Nederlandse start-up The Cloakroom, waarover u meer kunt lezen in het komende nummer van Twinkle (pag. 15).

Tweede investeringsronde
Outfittery, in 2012 gestart door Bösch en compagnon Anna Alex, haalde in een eerdere investeringsronde een onbekende som geld op.  Een aantal toen betrokken investeerders, waaronder Holtzbrinck Ventures, Mangrove Capital Partners, High-Tech Gründerfonds, RI Digital Ventures en Kreativwirtschaft, participeert in de nieuwe ronde van 13 miljoen euro, die wordt geleid door Highland Capital Partners Europe uit Duitsland.

Europees marktleider
Outfittery heeft de ambitie om snel op te schalen. Het bedrijf streeft naar Europees marktleiderschap, aldus Bösch, die eerder werkzaam was voor Zalando. Bij Outfittery zijn honderd mensen werkzaam, waarvan de helft als style expert. Deze online shopassistenten zijn zonder uitzondering vrouw. Behalve voor internationale expansie zal het bedrijf het groeigeld inzetten om zijn eigen herenmodelijn uit te breiden. Zo’n honderdvijftig andere merken zijn bij het platform aangesloten.