Macintosh Retail Group, eigenaar van onder meer Scapino, Manfield en Invito, heeft een moeilijk jaar achter de rug, waarin de omzet uit met ruim 70 miljoen afnam. De online omzet groeide wel, maar veel minder dan voorheen.
Macintosh zag de omzet afgelopen jaar uitkomen op 822 miljoen euro, 8 procent minder dan de 893 miljoen euro van 2012. Het Nederlandse retailconcern spreekt van een ‘zeer moeilijke retailmarkt’. De inkomsten uit fashion, veruit de belangrijkste categorie voor Macintosh, daalden met 8,7 procent, die uit living (Kwantum) met 5,4 procent.
Weinig vertrouwen en slecht weer
De omzetafname wordt gerelateerd aan het negatieve consumentenvertrouwen en de ‘voor onze activiteiten negatieve, uitzonderlijke weersomstandigheden in zowel voor- als najaar’. Mede dankzij investeringen in cross-channel activiteiten, stelt Macintosh, groeide de online omzet in 2013 wel, met 13 procent. Exacte cijfers over de webomzet geeft Macintosh niet, maar afgaande op eerdere berichten ('7 procent fashion omzet online') zal die afgelopen jaar rond de 50 miljoen euro zijn uitgekomen.
De online plus kan de offline daling niet compenseren. Bovendien is de groei in een jaar tijd drastisch afgenomen; in 2012 werd nog een inkomstengroei van ruim 50 procent uit e-commerce genoteerd.
Tekenen van herstel
Macintosh wijst in zijn voorlopige cijferbericht (pdf) van vandaag op tekenen van herstel in het vierde kwartaal van 2013. Daarin nam de omzet aanmerkelijk minder af dan in kwartalen ervoor, met 3,1 procent. 'De EBITDA (bedrijfsresultaat plus afschrijvingen) zal in 2013 volgens huidige inzichten lager dan 2012 uitkomen, maar duidelijk positief blijven’, rapporteert het concern.
Herfinanciering
De nummer 41 van de Twinkle100, dat een eigen netwerk van honderden afhaalpunten creërde, heeft afspraken gemaakt met banken over verruiming van kredietcapaciteit. ‘In de komende maanden zal worden gestart met de voorbereidingen van de herfinanciering van Macintosh.’
Snap ik, webwinkel is beroerd en de toenmalige manager en kartrekker van de webshop was een eigengereide dino die niks van online snapt.