KLM claimt een wereldprimeur met de optie om te betalen via social media. In een directe boodschap op Facebook of Twitter stuurt de luchtvaartmaatschappij een link naar de klant, die vervolgens de betaalmethode van zijn voorkeur kan kiezen en de transactie kan afronden.
KLM legt uit dat het klantcontact nu geheel via social media kan plaatsvinden; waar de Facebooker of Twitteraar een ticket of extra service tot voor kort nog telefonisch moest boeken, heeft hij voortaan genoeg aan de sociale netwerkcommunicatie. Dat neemt niet weg dat de feitelijke betaling nog altijd elders plaatsvindt.
Reputatie
Volgens KLM is de sociale betaaloptie gecreëerd op verzoek van klanten. De nummer één van de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100, heeft een reputatie hoog te houden op het vlak van social media. Het bedrijf scoorde met afstand het best in de recente internationale Travel Social Media Benchmark van eDigitalResearch. KLM stond in de top 5 van de meest gevolgde reisondernemingen op Facebook, Twitter, Pinterest én Google+.
Nieuwe KLM-site
KLM lanceerde eind vorig jaar een nieuwe website. Het bedrijf wil consumenten online meer inspireren en beter bedienen. Door bezoekers eerder relevante informatie te bieden, denkt KLM dat er minder zullen afhaken en de online conversie omhoog zal gaan.
Dus in plaats van een emailtje kan je nu kiezen voor een DM of Private Message via facebook? Maar het daadwerkelijke betalen gaat gewoon buiten de Social media om