Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf: tablets in alle winkels

2017-10-05
234196
  • 2:05

De Bijenkorf rolt ‘tablet assisted sales’ landelijk uit. Op afdelingen in alle warenhuizen zijn straks tablets beschikbaar om te shoppen op Debijenkorf.nl, daarbij begeleid door winkelpersoneel. ‘Die begeleiding blijft voorlopig’, geeft marketingdirecteur Robert Bohemen aan.

De Bijenkorf startte in 2012 met de tablet-verkopen in winkels. De proef, met bureau Cnote opgezet in Amsterdam en Utrecht, oogstte al snel de nodige waardering. De entree van de schermen op de fysieke vloer droeg ertoe bij dat De Bijenkorf een jaar geleden zowel een Thuiswinkel Award (Beste Mobiele Webwinkel) als een Dutch Interactive Award (DIA, met Relephant) voor e-commerce in de wacht sleepte.

Bestellen op de winkelvloer
De Bijenkorf maakt nu bekend dat de tablets een plek krijgen in al zijn warenhuizen: ‘Als een klant een andere maat of kleur van een bepaald product wil hebben, kan hij of zij samen met het personeel kijken of het online wel voorradig is. Het gewenste product kan dan de volgende dag thuis worden geleverd of afgehaald worden’, legt marketingdirecteur Bohemen uit.

De Bijenkorf ging dik een jaar geleden al in zee met Adyen om van de tablets (mobiele) kassapunten te maken.

Barcodescanner
De Bijenkorf brengt digitalisering ook op een andere manier naar de winkelvloer, via de smartphones van bezoekers. Na een recente update van de mobiele app kunnen bezoekers van de Bijenkorf barcodes scannen met hun apparaat en de artikelen direct mobiel bestellen. Maar er is meer ophanden: ‘Voor dit najaar staat de introductie van ons crm-systeem in de winkel gepland.  Daarbij gaat het eerst om een soft launch’, vertelt Bohemen.

Geofencing
Bezoekers die dat willen krijgen straks op basis van geofencing berichten gepusht op de mobiele Bijenkorf-app. Bohemen: ‘Ze worden dan bijvoorbeeld gewezen op aanbiedingen die voor hen relevant zijn. Ook buiten de winkels zullen we klanten steeds specifieker gaan bedienen door de koppeling van systemen, informatie uit social media en van ons klantcontactcenter. Het draait allemaal om customer engagement. We maken het zo persoonlijk mogelijk.’

Half miljoen downloads
De Bijenkorf wil via zijn app ook mobiel afrekenen van winkelaankopen mogelijk maken. Over de precieze techniek daarvoor doet Bohemen vooralsnog geen uitspraken. De bestelapplicatie is tot op heden ruim een half miljoen keer gedownload. De app biedt behalve scanfunctionaliteit onder meer ook al een overzicht van spaarpunten en digitale kassabonnen van aankopen.

Reorganisatie
De Bijenkorf, met een online omzet van 54 miljoen euro de nummer 19 in de Twinkle100, kondigde afgelopen zomer een reorganisatie aan. Van de twaalf blijven er slechts zeven warenhuizen over. Eind vorig jaar startte de keten een proef met servicepunten in andere fysieke winkels.