Winkeliers die het gros van hun producten op afstand verkopen, waaronder postorderbedrijven en vooral webwinkels, hebben vorig jaar ruim 10 procent meer omzet geboekt dan in 2012. December was een absolute topmaand.
Dat blijkt uit cijfers over de Nederlandse detailhandel van het CBS, die vanochtend zijn gepubliceerd. Met de genoemde 10,2 groeiden de consumentenbestedingen op afstand vorig jaar sterker dan in 2012, toen een groei van 9,0 procent werd genoteerd. 2011 was goed voor een omzetplus van 4,7 procent. Niet alleen de nominale omzet, maar ook de groei daarvan nam de afgelopen jaren dus toe.
Bijna 20 procent groei in december
Ook als wordt gekeken naar de groei binnen het afgelopen jaar nemen de bestedingen alsmaar sterker toe; het vierde kwartaal was goed voor een plus van 12,4, de maand december daarbinnen voor een omzettoename van 19,6 procent vergeleken met december 2012. De laatste maand van het jaar zorgde voor recorddrukte bij webwinkeliers.
Overall: krimp
Over de hele linie namen de detailhandelsverkopen vorig jaar opnieuw af, met 2,2 procent. De volumedaling van 3,9 procent werd enigszins gecompenseerd door 1,8 procent hogere prijzen. Hieronder ziet u de ontwikkeling van de omzet en afzet in maanden:
Food versus non-food
Detaillisten in food boekten vorig jaar een groei van 1,4 procent, non-food bedrijven leverden 4,7 procent omzet in. Consumentenelektronicawinkels en doe-het-zelfzaken hadden het ’t zwaarst, met respectievelijk 8,7 en 8,2 procent minder omzet dan in 2012.
‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. De eerder genoemde groeicijfers betreffen de kleine dertigduizend detailhandelaren ‘via postorder en internet’. Ze geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt in andere categorieën geboekt.
Thuiswinkel Markt Monitor
Volgende maand presenteert belangenvereniging Thuiswinkel.org de Thuiswinkel Markt Monitor, die wordt opgesteld door Blauw Research en GfK Retail Technology. Anders dan in bovenstaande cijfers van het CBS, brengt deze ook online omzetten van fysieke winkels en de internetverkoop van diensten in beeld.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: 10,2 procent groei voor webwinkels in 2013
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.