Twinkle | Digital Commerce

Bol.com: 'De tablet is de nieuwe desktop'

2017-05-27
180101
  • 1:23

Klantgedragingen op tablets laten zich steeds beter vergelijken met die op dekstops, vertelde Maurice Jongerius van Bol.com vanmiddag op het M-commerce Event. ‘Daarom kun je tablet-gebruikers ook het beste doorsturen naar je dekstop-site.’

Jongerius voegde aan die laatste opmerking toe dat de desktop-site wel moet worden geoptimaliseerd om op de tablet goed uit de verf te komen. ‘Op dat punt is er bij Bol.com ook nog wel wat verbetering mogelijk.’

Conversies en bonbedragen
Momenteel ligt zowel de conversie als het gemiddelde bonbedrag op tablets lager dan die op desktops, alhoewel de verschillen tussen de devices klein zijn. Ook op allerlei andere variabelen als de verblijfsduur en het aantal bekeken producten pers sessie is er tegenwoordig weinig verschil waarneembaar tussen desktop en tablet shopping bij Bol.com, terwijl het gedrag op smartphones wel heel anders is.

Open API
Bol.com bouwde zelf een mobiele website en laat de ontwikkeling van applicaties over aan derden. Zij kunnen de open API van de Ahold-dochter gebruiken om allerhande shopping apps te maken en daar zelf aan te verdienen. ‘Al die apps samen zijn meer dan zevenhondduizend keer gedownload’, vertelde Jongerius. ‘Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze allemaal onze checkout gebruiken.’

40 procent bezoek is mobiel
Het mobiele bezoekersaandeel van Bol.com is in het afgelopen jaar flink toegenomen. Het verkeersaandeel van desktops (inclusief laptops) slonk van 77 procent in december 2012 naar 62 procent in december 2013, dat van tablets groeide van 14 naar 21 procent, dat van smartphones van 9 naar 17 procent. Inmiddels komt zo’n 40 procent van het bezoek via mobiele apparaten bij Bol.com binnen.