Twinkle | Digital Commerce

Zappos transformeert bedrijfscultuur voor efficiënter werk

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:27

Zappos wil zijn interne bedrijfscultuur gaan aanpassen door de figuurlijke muren tussen werknemers weg te halen. De Amerikaanse schoenverkoper is de eerste grote retailer die het zogenoemde ‘holacracy’-systeem gaat toepassen.

In een bedrijf dat gebruik maakt van een holacracy-systeem hebben werknemers geen functietitel meer en is bijna al het personeel gelijk. Zappos richt zich op het gedaan krijgen van werk, in plaats van op de mensen die het werk afzonderlijk verrichten. De transformatie van de bedrijfscultuur moet eind dit jaar afgerond zijn.

Cirkels
Zappos deelt zijn vijftienhonderd werknemers in vierhonderd verschillende ‘werkcirkels’ in. Elke cirkel heeft zijn eigen project en heeft als taak om dit project tot een succes te maken. Volgens het nieuwsmedium Quartz geloven voorstanders van het holacracy-systeem dat dankzij de cirkels de goede mensen automatisch op de juiste plek binnen het bedrijf terecht zullen komen.

Hoogste prioriteit
Zappos wil het beste uit zijn werknemers halen, vertelde Jenn Lim, ceo en chief happiness officer van Delivering Happiness en consultant bij Zappos, al in een gesprek met Twinkle (Twinkle 10-2013). ‘De bedrijfscultuur heeft de hoogste prioriteit bij Zappos. Als er mensen worden aangenomen, dan moeten ze in die cultuur passen en zich kunnen vereenzelvigen met de kernwaarden.’

Beste uitzicht
De wens om een bedrijf zonder hiërarchie te hebben blijkt ook uit de naam die de executives binnen Zappos hebben: monkeys. Ceo Tony Hsieh vertelt aan The New York Times dat Zappos onlangs verhuisd is naar twee nieuwe gebouwen. De callcentermedewerkers bezetten het ene gebouw, de directie het andere. ‘Onze call center reps hebben het beste uitzicht. Zij zorgen voor het goede contact met onze klanten en dat is een belangrijk aspect van ons merk.’

Lees ook:
- Zappos: service to the max (5-11-2013)