Twinkle | Digital Commerce

‘Ondersteun Nederlandse retailers bij verkoop op internationale sites’

2017-05-27
180101
  • 1:17

Het moet Nederlandse retailers gemakkelijker worden gemaakt om online in het buitenland te verkopen, bijvoorbeeld via marktplaatsen. Daartoe werkt Shopping2020 momenteel het idee uit voor een platform met de werknaam Dutch Pipeline.

Dutch Pipeline maakt deel uit van de opgestelde e-commerce ambities van Shopping2020, die de komende tijd worden uitgewerkt. ‘We zoeken naar verschillende marktpartijen die samen een platform willen oprichten dat Nederlandse webwinkeliers helpt bij het promoten van hun assortiment op buitenlandse websites’, zegt Jorij Abraham, programmamanager van Shopping2020 tegen Twinkle. ‘Daarbij neemt het platform bijvoorbeeld logistieke en juridische zaken (rond de douane, red.) uit handen van retailers, zodat zij zich enkel hoeven te focussen op hun product.’

Meeliften op succes
Abraham: ‘Het is voor Nederlandse retailers erg duur om een webshop te starten in het buitenland. Dankzij Dutch Pipeline kunnen zij optimaal gebruik maken van het succes van internationale platformen als Zalando, Amazon en eBay, zonder daarbij veel geld kwijt te zijn aan commissie. Elke Nederlandse retailer met een goed assortiment kan straks zijn assortiment inpluggen op het platform. Dutch Pipeline kan dan de artikelen van diverse soorten Nederlandse webshops in één keer aanbieden aan bijvoorbeeld Amazon. Dit zorgt voor veel lagere kosten dan wanneer elke ondernemer zich apart gaat aanmelden op een dergelijke internationale site.’

Abraham kon nog niet zeggen hoeveel het voor retailers gaat kosten om in te stappen op het platform: 'We moeten het idee eerst nog verder uitwerken.' Het concept voor de Dutch Pipeline wordt midden maart gepresenteerd.