IBood is een strategische samenwerking aangegaan met het Duitse Metro Group. Tweeënhalf jaar geleden wilde Media Saturn de aanbiedingssite al overnemen, maar dit ging op het laatste moment niet door. ‘We hebben elkaar daarna niet meer losgelaten’, zegt iBood-ceo Joran Prinssen nu tegen Twinkle.
Tekst: Marit Smits
Metro Group heeft een minderheidsbelang in iBood.com genomen en heeft daarnaast flink geïnvesteerd ten behoeve van de groei van de Nederlandse site. ‘Het betreft geen overname, zoals in 2011 eigenlijk gepland stond met Media Saturn’, zegt Prinssen. ‘Het moederbedrijf van Media Saturn, Metro Group, heeft nu aandelen in ons bedrijf.’
Click & collect
Dankzij de nieuwe investeringen door en de samenwerking met Metro Group kan iBood gaan kijken naar nieuwe middelen om verder te groeien. ‘Zo kunnen we bijvoorbeeld klanten straks de mogelijkheid gaan bieden om hun bestellingen op te halen bij een vestiging van de Media Markt of Saturn’, vertelt Prinssen. ‘En daarnaast kunnen we gebruik maken van Metro Group’s enorme productassortiment voor onze dagelijkse aanbiedingen. We kijken dan ook naar nieuwe productcategorieën die we snel kunnen uitbreiden, zoals huishoudelijke producten of kids.’
IBood 2.0
IBood lanceert binnenkort een vernieuwde website die de aanbiedingssite zelf iBood 2.0 noemt. Daarmee wil het bedrijf het serviceniveau van ‘partijen als Coolblue en Bol.com’ gaan evenaren. Eén van de nieuwe onderdelen van de site wordt een winkelwagentje waarmee klanten meerdere artikelen tegelijk kunnen afrekenen. Dit winkelwagentje werd in september vorig jaar al aangekondigd. Prinssen: ‘We hebben enige vertraging met het lanceren van de website opgelopen, maar hij komt binnenkort.’
Nieuwe landen
De komende twee jaar is iBood, de nummer 32 van de Twinkle100, niet van plan om verder uit te breiden naar nieuwe landen. ‘We houden de komende twee jaar de focus op de Benelux, Duitsland en Polen’, aldus Prinssen. ‘Metro Group zit in veel meer landen, maar voor nu willen we dankzij onze bestaande markten gaan groeien.’
"Daarmee wil het bedrijf het serviceniveau van partijen als Coolblue en Bol.com gaan evenaren."
Ja, welke is het nou? Het serviceniveau van Coolblue is toch heel anders als dta van Bol.com.
@ Peter: Prinssen bedoelt hiermee dat het serviceniveau in ieder geval erg hoog wordt (Bol.com en Coolblue hanteren ook een hoog serviceniveau).
Ben ik het niet mee eens Marit. Kijk ook eens naar http://tweakers.net/shopreview/5382/bol-punt-com/overzicht/. Je kan mij niet vertellen dat dit wordt verstaan onder een hoog serviceniveau...
iBood heeft volgens de klanten op Tweakers een hoger serviceniveau als Bol.com.