Twinkle | Digital Commerce

Meer online retailers komen met 'paskamer aan huis'

2017-11-11
215188
  • 2:16

JeansOnline communiceerde gisteren een primeur met een pasoptie aan huis, mogelijk gemaakt door Dynalogic. De vervoerder laat weten dat een aantal andere e-commerce partijen de service binnenkort ook zal aanbieden aan webshoppers.

Klanten van JeansOnline kunnen voortaan kiezen voor Easy Fit&Return, de naam die de nummer 61 van de Twinkle100 aan de service heeft gegeven. Ze kunnen een tijdvak selecteren waarbinnen de koerier langskomt. Hij geeft 60 tot 30 minuten voor de daadwerkelijke aflevering een notificatie. Na de bezorging hebben webshoppers een kwartier de tijd om kledingstukken (maximaal zeven) te passen. Desgewenst neemt de koerier alle of enkele items weer mee terug.

Passen
‘Een paskamer aan huis’, noemt Edwin Kersbergen van Dynalogic de nieuwe service. ‘Daarmee moet je het echt vergelijken’, aldus de ‎business development manager. ‘Je gaat met zeven artikelen de paskamer in, je past het allemaal en je houdt er twee.’

De koerier blijft tijdens het passen buiten wachten: ‘Het is niet de bedoeling dat hij binnen koffie gaat drinken, ook niet als dat wordt aangeboden’, aldus Kersbergen. Het aflevervolume van Dynalogic is in de meeste gevallen te klein en de afstanden tussen afleveradressen daarmee te groot, om koeriers in het paskwartiertje nog ergens anders heen te laten rijden.

Dode voorraad
Dat maakt de service duur, maar webwinkeliers krijgen er volgens Kersbergen ook veel voor terug: ‘We halen de producten, die in verzegelde kisten zitten, op de avond voor de levering op. Direct na de passessie weten ze aan de hand van gescande formulieren welke producten weer hun kant op komen en die hebben ze dan de volgende dag weer op voorraad. Zeker bij seizoensgebonden artikelen als kledingstukken, met daarbij nog eens heel veel retouren en dode voorraad, is dat van grote meerwaarde. Die meerwaarde kunnen webwinkeliers meenemen in de prijs die ze webshoppers in rekening brengen voor de dienst. Door de passervice same day aan te bieden kan het serviceniveau eventueel nog verder worden verhoogd.'

Retourneren zonder rompslomp
Try Fit & Go, de naam waaronder Dynalogic de nieuwe dienst aanbiedt, is volgens Kersbergen ook een logisch antwoord op vragen van webshoppers; eigenlijk brengt de vervoerder de winkel naar de mensen thuis. ‘Klanten kunnen producten zien en voelen en direct besluiten of ze iets wel of niet willen houden, zonder rompslomp met retouren. Ook als terugsturen gratis is heb je daar als klant immers werk aan in andere gevallen. We nemen drempels weg.’

Kersbergen kan geen concrete namen van nieuwe klanten voor de aflever-  en retourservice noemen. Hij wil de communicatie daarover graag aan de webwinkeliers overlaten. Wel laat hij weten dat het niet alleen om fashion partijen gaat.

Thuiswinkel Best Practice Award
Met een ander product, Safe & Secure, is Dynalogic genomineerd voor de Thuiswinkel Best Practice Award 2014. Meer over die leveranciersprijs, die volgende week wordt uitgereikt, leest u hier.