Twinkle | Digital Commerce

Marktplaats optimaliseert app voor tablets

2017-05-27
180101
  • 1:20

Marktplaats heeft onlangs een tablet-applicatie gelanceerd, vertelde Joep Hutschemakers van de eBay-dochter gisteren op de Webwinkel Vakdagen. Het gaat feitelijk om een update van de applicatie die voor smartphones was ontworpen.

Sinds kort beschikt Marktplaats over een ‘universele applicatie’ voor mobiele apparaten, zoals Zalando die onlangs ook introduceerde. Dezelfde app (iOS, Android) verschijnt in geoptimaliseerde vorm op smartphones en tablets, waarbij de informatie wordt geschaald op basis van schermafmetingen. De functionaliteit van de app, die sterk leunt op beeld en mikt op extra spontane verkopen, verschilt niet tussen devices.

Additioneel bereik
Hutschemakers, hoofd e-commerce & media bij Marktplaats, vertelde gisteren dat smartphones en tablets tekenen voor de helft van Marktplaats’ pageviews. Dat gaat niet ten koste van het bezoek op desktops en laptops, zei hij, althans niet geheel: ‘Het totale aantal pageviews is afgelopen jaar met 28 procent gegroeid, daar stonden we van te kijken. Mobiel zorgt echt voor additioneel bereik.’

Persoonlijke relevantie
Marktplaats is bezig om op basis van zogenoemde persona’s advertenties gerichter uit te serveren over bezoekers. Het bedrijf doet daartoe zelf onderzoek onder Nederlandse consumenten. Volgens Hutschemakers streeft Marktplaats al sinds zijn oprichting naar persoonlijke relevantie, waar de eigen onderzoeksdata bouwstenen voor aanleveren.

Outlets
Marktplaats biedt een drietal online verkopers de mogelijkheid om niet alleen te adverteren op de handelssite, maar ook om restpartijen te slijten in outlets. Neckermann.com, Philips en Telfort zijn de eerste grote partijen met Martkplaats Outlets, die overigens geen winkelmandje hebben. Hutschemakers vertelde na zijn presentatie aan Twinkle dat binnenkort drie nieuwe partijen van naam een outlet zullen krijgen.