Twinkle | Digital Commerce

KLM op alle social media een belangrijke speler

2017-05-27
180101
  • 2:13

KLM wordt wederom geprezen om zijn social media-activiteiten. De luchtvaartmaatschappij bevindt zich volgens onderzoek van eDigitial Research als enige travel organisatie in de top vijf van meest gevolgde reisondernemingen op Facebook, Twitter, Pinterest én Google+.

EDigitial Research onderzocht in de periode van 9 tot en met 15 december 2013 de social media-accounts Twitter, Facebook, Pinterest en Google+ van tachtig reismerken. Hierbij keek het bureau of het bedrijf aanwezig was op een medium, wat de inhoud van de berichten was en hoe vaak er berichten gepost werden.

Hoog in alle lijstjes
KLM, nummer 1 in de Social Media Monitor van afgelopen najaar, staat bekend als een bedrijf dat veel energie steekt in zijn contact met klanten via social media. Dat blijkt ook wel uit het aantal likes dat de organisatie heeft op de sociale media. KLM bezet de eerste, tweede, derde en vierde plaats op respectievelijk Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest als het gaat om de aanwezigheid van wereldwijde reisbedrijven.

Voorsprong op Facebook
Vooral op Facebook heeft KLM een forse voorsprong op de rest van de lijst. Zusteronderneming Air France, die tweede is in de ranking, heeft met 2,8 miljoen likes ongeveer 1,7 miljoen likes minder dan KLM.

Aantal volgers op Facebook

Op Twitter moet KLM de eerste plaats met ongeveer 15.000 volgers verschil afstaan aan American Airlines (684.694 volgers). Op Google+ staan British Airways en Expedia boven KLM in de lijst en op Pinterest bezetten drie hotels de eerste drie plaatsen in de lijst. KLM is hier de eerste luchtvaartmaatschappij op de vierde plek.

Google+ meeste nieuwe volgers
Het onderzoeksbureau ondervond dat de meeste reisbedrijven in de lijst in het weekend weinig posten op hun sociale mediakanalen. Daarbij lijkt Google+ de meeste nieuwe volgers te ontvangen, in vergelijking met andere social media. De Twitter-accounts van reisorganisaties worden het minst gevolgd door consumenten. Dit komt waarschijnlijk doordat dit een weinig visueel medium is ten opzichte van Facebook, Pinterest en Google+.

Vernieuwingen in social media
KLM zette vorig jaar nieuwe stappen in zijn social mediastrategie. Zo plaatste het bedrijf onder andere een wachttijdindicatie in zijn Twitter-account om consumenten te laten weten hoe lang het ongeveer duurt voor zij via dit medium antwoord krijgen op hun vragen. Daarnaast geven pesoneelsleden van KLM via het speciale account @KLM_LocalEyes informatie over favoriete restaurants, logeeradressen, koffiebars en tentoonstellingen in hun woonplaats.

Nieuwe site
De uitbreiding van de social mediadiensten van KLM viel ongeveer samen met de lancering van een nieuwe website eind vorig jaar. Het reisbedrijf wil consumenten online meer inspireren en beter bedienen. Door bezoekers eerder relevante informatie te bieden, denkt KLM dat er minder zullen afhaken en daarmee dat de online conversie van het bedrijf omhoog zal gaan.

U kunt het gehele onderzoeksverslag van eDigitial Research hier aanvragen.