Twinkle | Digital Commerce

Deitmers: ‘Nog volop ruimte op de e-commerce markt’

2017-05-27
180101
  • 2:01

Er liggen nog volop ondernemerskansen op het vlak van e-commerce. Dat was de boodschap van beroepsinvesteerder Hubert Deitmers op de Webwinkel Vakdagen vanmiddag. Hij telt vier Nederlandse horsemen, maar ‘je hoeft niet groot te zijn om succesvol te zijn’.

Deitmers is met Joop van den Ende naamgever van participatiemaatschappij Van den Ende & Deitmers. Tot het investeringsportfolio behoorden onder andere Albumprinter, Paylogic, Hyves, Unamic en Centralpoint, bedrijven die stuk voor stuk werden verkocht aan grote concerns.

Focus op e-commerce
Van den Ende & Deitmers heeft nog participaties in onder andere Spil Games, Eyeworks en MetrixLab. E-commerce is een van de vijf focusgebieden van de maatschappij, hoewel er op dit moment geen grote online productverkopers in het portfolio zitten. Deitmers beschouwt Booking.com overigens als ‘het grootste Nederlandse e-commerce succes’ en hij benoemde Bol.com, Wehkamp.nl en Coolblue vanmiddag als andere horsemen ofwel e-commerce voorlopers van eigen bodem.

Coolblue
Deitmers vertelde dat hij en Van den Ende enkele jaren geleden liever Coolblue aan het portfolio wilden toevoegen dan Centralpoint, maar dat oprichter Pieter Zwart en consorten kozen voor een verkoop aan Dexcom, een acquisitie die later afketste. ‘Centralpoint heeft bewezen dat second best zeker niet slecht hoeft te zijn’, zei Deitmers, die ‘The winner takes it all’ toch ook regelmatig als principe aanhaalde.

Renaissance
Maar de e-commerce wereld is veranderd en dat biedt kansen volgens Deitmers, ook voor kleinere spelers. ‘Het was een enorm kapitaalintensieve business, onder andere op het gebied van voorraden, bijbehorende risico’s, fulfilment, technologie en klantacquisitie. Vente-privee.com heeft laten zien dat het ook anders kan en daarna zijn er tal van flash sale sites en afgeleide concepten in niches ontstaan. Voor mij staat Vente-privee voor een renaissance, voor out of the box commerce.’

Lagere kosten, nieuwe proposities
Volgens Deitmers kunnen startende e-commerce bedrijven tegenwoordig tegen lagere ontwikkelings- en acquisitiekosten dan voorheen nieuwe proposities bouwen en vermarkten, waarbij omnichannel en trends als subscription commerce en collaborative consumption nieuwe ruimte bieden.

Ruimte zat
Nog altijd vindt maar maximaal 10 procent van de detailhandelsverkopen plaats op internet, spiegelde Deitmers voor: 'Toch wordt er vier keer zoveel geïnvesteerd in online marketingbedrijven als in e-commerce bedrijven, terwijl de retailmarkt in totaal ook nog eens tien keer groter is dan de advertentiemarkt.' Kortom: groeipotentie zat voor online retail volgens Deitmers. Hij predikte vanmiddag geduld, visie en innoverend vermogen. ‘Maar als ik één ding zou moeten noemen om future proof te zijn, dan is het service, service, service.’