Twinkle | Digital Commerce

‘Meeste webwinkeliers willen winkelstraat in’

2017-11-08
180101
  • 1:27

Een ruime meerderheid van de Nederlandse webwinkeliers wil producten behalve online ook fysiek aan de man brengen. Uit onderzoek blijkt dat meer dan tweederde van de online ondernemers een eigen winkel, shop-in-shop of pop-up store ambieert.

De Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau peilden landelijk de vestigingsbehoeften van webwinkeliers. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), dat ophoudt te bestaan, en de Kamer van Koophandel (KvK) gaven de opdracht voor het onderzoek, waarin 350 als webwinkel gestarte bedrijven in kaart zijn gebracht. Van deze bedrijven zette 20 procent al (eens) de stap naar het fysieke winkelkanaal, meestal door een eigen winkel te openen.

Shop-in-shop 't populairst
Bij webwinkeliers die nog geen ervaring hebben met fysieke retailverkoop, het gros van de respondenten dus, is een shop-in-shop op de vloer van een bestaande winkel het meest populair,  gevolgd door respectievelijk een geheel eigen winkel en een pop-up store. Van deze grote groep webwinkeliers zonder fysieke verkoopervaring zegt een kwart al eens serieus te hebben overwogen actief te worden in de winkelstraat.

Buiten de hoofdwinkelstraten

Webwinkeliers hebben blijkens het onderzoek vooral interesse in relatief kleine locaties buiten de hoofdwinkelstraten, waar de leegstand doorgaans groter is en de prijzen derhalve lager liggen. ‘Vooral winkelstraten met een eigen gezicht worden gewaardeerd door webondernemers. Flexibiliteit in huurcontracten en voorwaarden is een belangrijke voorwaarde om deze ondernemers te verleiden om leegstaande panden in te vullen’, schrijven de onderzoekers en opdrachtgevers in een gezamenlijk persbericht. ‘Hoewel vaak wordt gesproken over de “bedreigingen” van internetwinkels, laten de onderzoeksresultaten duidelijke kansen zien om de leegstand in winkelgebieden terug te dringen’, concluderen ze.

Vestigingsvoorkeuren van webwinkels
Het complete onderzoeksrapport wordt pas eind maart gepresenteerd, tijdens het seminar ‘Vestigingsvoorkeuren van webwinkels’ in Amsterdam.