Alle adverteerders van Beslist.nl gaan de vergelijker betalen op basis van gerealiseerde verkopen. Cost per sale wordt de norm, waar klikvergoedingen (cost per click) dat nu nog zijn. De stap past bij de belofte ‘het grootste online winkelcentrum van Nederland’ te zijn.
Adverteerders in de categorie speelgoed ontvingen dit najaar bericht van Beslist.nl. Om te blijven adverteren op de vergelijkingssite moesten ze akkoord gaan met een afrekenmodel op basis van cost per sale (cps), waar ze gewend waren aan cost per click (cpc).
Conversiepixels
Alleen bij verkoop van een product dankzij Beslist.nl betalen speelgoedverkopers nu een afgesproken percentage aan de vergelijker, een performance based model dat beter bij de wensen van webwinkeliers zou passen. Om vast te kunnen stellen dat een verkoop heeft plaatsgevonden, hebben de speelgoedverkopers conversiepixels in hun sites moeten opnemen, wat tot de nodige discussie heeft geleid.
Migratie
Casper Keller-Arroo, chief operating officer van Beslist.nl, laat Twinkle weten dat cps de nieuwe norm wordt in alle productcategorieën. ‘De wijziging in speelgoed was de eerste stap in de migratie van cpc naar cps. Op basis van de over het algemeen goede ervaringen in die categorie, en in overleg met onze klanten, gaan we nu een plan maken voor de verdere migratie.’
Winkelwagen
Keller-Arroo geeft aan dat de wijziging van het afrekenmodel samenhangt met de ‘Winkelwagen’, de directe koopoptie op Beslist.nl. ‘We streven ernaar dat consumenten straks zo veel mogelijk producten van verschillende aanbieders direct bij ons kunnen afrekenen. Een cps-model sluit daar in onze ogen goed bij aan.’
Optimaliseren
Op dit moment verkoopt een beperkt aantal webshops producten direct op Beslist.nl. De vergelijker wil Winkelwagen in de loop van volgend jaar verder in de markt zetten. ‘Maar we willen eerst cps goed uitrollen’, geeft Keller-Arroo de volgorde der dingen aan. Volgens hem is overigens niet gezegd dat adverteerders straks verplicht worden te participeren in Winkelwagen; ze kunnen de vergelijker meest waarschijnlijk ook voor gerealiseerde verkopen (blijven) betalen op basis van de conversiepixels. ‘Over hoe het er precies uit gaat zien buigen we ons nog.’
Begin- en eindpunt
Beslist.nl heeft in ieder geval de ambitie om het begin- én eindpunt te worden in customer journeys, een plek waar webshoppers alles kunnen zoeken, vergelijken en direct afrekenen. Daarmee wordt Beslist.nl een online winkelcentrum op zichzelf, een claim die de vergelijker dus al enige tijd legt in zijn communicatie.
Lees ook: Verkopen via vergelijkers? (Twinkle 8-2013)
Prima dat ze overgaan op cps, maar dan moeten ze wel de voorwaarden/ trackingpixel aanpassen. Nu meten ze alle bestellingen, ook de bestellingen die niet via Beslist komen. Dit geeft ze onnodig veel macht.
Beslist weet straks de omzet van alle aangesloten winkels. Daarnaast zien ze exact hoeveel ze bijdragen aan je omzet, oftewel hoe belangrijk ze zijn voor je onderneming. Wie zegt dat ze deze informatie/macht niet gaan misbruiken of delen?
Het meten van alle orders is ook overbodig, ze kunnen net als affiliate netwerken alleen de relevante orders meten.
Dit staat in hun voorwaarden:
2.5 Opdrachtgever garandeert dat de conversiepixel zodanig op de website wordt opgenomen dat Beslist te alle tijden inzicht heeft in alle gesloten overeenkomsten tussen Opdrachtgever en zijn/haar klanten. Beslist dient hierbij door Opdrachtgever in staat te worden gesteld om eigenhandig het aantal gesloten overeenkomsten te detecteren tussen Opdrachtgever en de door Beslist gegenereerde klanten.
@piet, dat is goed om te weten. Als dit zo is denk ik dat heel bedrijven beslist vaarwel zullen zeggen. Op zich is het CPS model interessant, maar dan zal het wel goed uitgewerkt noeten worden.
Hoezo wil Belist.nl eigenhandig het alle gesloten overeenkomsten kunnen detecteren tussen opdrachtgever en beslist? Op basis waarvan hebben zij dan recht op CPS? First click, last click of wordt ieder conversiepad met een klik van beslist toegekend aan beslist.
Beslist is voor veel webshops een belangrijk kanaal voor bezoekers, maar wellicht is het beter hen niet meer of minder te steunen. Het is een hele slimme, manier van geld verdienen daar staat tegenover dat Beslist.nl heel veel verkeer in koopt via bijv. AdWords, je hebt ze er dan ook meteen als "concurrent" bij.
Beslist.nl is te belangrijk geworden voor velen, maar uiteindelijk zijn zij afhankelijk van adverteerders en niet andersom. Als iedereen beslist.nl op gratis zet of er mee stopt is beslist binnen een paar weken verleden tijd. Dit is niet iets wat ik zou willen, maar ik denk wel dat we kritisch moeten zijn en blijven.
Betekent dit het einde van het gratis gelist zijn op Beslist.nl?
Ik denk dat Beslist mede daarom zo groot is geworden.
Klanten verplichten nu te betalen zal betekenen dat veel klanten zich gaan terugtrekken.
Dus met die trackingpixel gaan ze conversie info verzamelen voor hun winkelwagen...
Zijn de CPS percentages al bekend?
Aan ons werd 12% voorgelegd door Beslist. Kennelijk heeft Beslist geen idee wat de marges zijn in speelgoed land...
In hun voorwaarden staat ook niets over geannuleerde, geretourneerde, etc. orders... Dus stel een klant stuurt een artikel van 100 euro retour, kun je wel even nog flink aftikken bij Beslist....
Boeven zijn het ;-) Toen ze cpc gingen hanteren zijn wij er al mee gestopt. Opeens gigantische kosten per dag terwijl er geen conversie uit kwam. Je kan overigens met wat filterinstellingen in Analytics exact zien hoeveel conversies en welke producten er via Beslist verkocht zijn. Of andere links.
Krijgen betrokken partijen een uitleg over de CPS of wordt het omgezet en kijken waar het schip strand?
"Alle adverteerders van Beslist.nl gaan de vergelijker betalen op basis van gerealiseerde verkopen." #ROFLOL
Ben inderdaad benieuwd of beslist bereid is om obv netto bedrag (ie na retouren) af te rekenen of binnen de fashion categorie het cps tarief fors te verlagen?
Slechte zaak. Zoals besproken op het forum dat gelinkt wordt in het artikel zitten er een aantal vreemde zaken in de manier waarop beslist het wil hebben.
!. Ze willen inzicht in je complete omzet. Inclusief ip-nummer, tijdstip van kopen en gekochte producten van iedere klant. Dus ook klanten die niet via beslist.nl komen.
2. Geen regeling voor retouren of orders die onder vooruitbetalen worden besteld, maar vervolgens nooit worden betaald (een nachtmerrie als een grappenmaker of je concurrentie iedere dag orders van een paar duizend euro onder vooruitbetaling zou plaatsen).
3. Percentages zijn gigantisch hoog vergeleken bij soortgelijke aanbieders. (als je je producten op bol.com zet bijv. betaal je 15% + 99 cent. Maar daarvoor staan je producten op hun site, nemen zij het betalingproces EN het betalingsrisico van je over, en betaal je niet voor retouren.).
Het hele verhaal doet mij denken aan hyves toendertijd. Een sterk merk met een goede aanwezigheid maar een reeks van vreemde beslissingen achter elkaar.
Voor webwinkels heel makkelijk. Zeg beslist vaarwel en zorg dat je via de andere grote vergelijkingssites gevonden wordt (t.w. Kieskeurig, Kelkoo, Vergelijk, CIAP Shopping, Twenga en last but not least, Google Shopping).
Keuze te over. Leidt niet tot omzetverlies.