De Dutch E-Commerce Group B.V., de onderneming achter Younify, is vorige week failliet verklaard. Oprichter en directeur Emile Koolstra vroeg het faillissement zelf aan. Hij mikt op een financiële herstructurering en een doorstart. 'Dat die er komt staat buiten kijf.'
Het faillissement van de Dutch E-Commerce Group B.V werd vorige week dinsdag uitgesproken door de rechtbank in Arnhem. Wouter Korteweg van advocatenkantoor DAAN is als curator aangesteld. Een vestiging onder de naam Younify, aan de Herengracht in Amsterdam, is inmiddels uitgeschreven uit het Handelsregister.
Servië
Koolstra benadrukt tegen Twinkle dat de ontwikkelmaatschappij van Younify in Servië buiten het faillissement valt. Bij het zogenoemde 'Magento Competence Center' werken de meeste van de circa dertig werknemers. 'Ook de activiteiten op het gebied van online marketing draaien door. Onze klanten worden gewoon bediend, projecten liggen niet stil.'
Doorstart
Het faillissement heeft volgens Koolstra betrekking op negen werknemers in Arnhem. 'Daar zal reductie plaassvinden na een financiële herstructurering. We mikken op een doorstart. In gereduceerde vorm zullen we onze dienstverlening beter aanpassen aan de huidige marktomstandigheden. Ik verwacht dat er de komende dagen duidelijkheid komt over de vorm, dat de doorstart er komt staat buiten kijf.'
Omzetgroei onder druk
Koolstra laat vanuit Servië weten dat de omzetontwikkeling van Younify onder druk stond na een aantal vette jaren: 'Tot begin dit jaar hadden we dubbelcijferige omzetpercentages. In de loop van dit jaar hebben we een aantal duidelijke veranderingen in de markt gezien. Er zat vertraging bij de acquisitie van nieuwe opdrachten en bestaande opdrachtgevers kampten met minder florissante omstandigheden. Kortom: de groei waar we op geanticipeerd hebben, vindt niet plaats. En dus moeten we plannen bijstellen en met een lagere overhead verder. Ook moeten we inspelen op de prijsdruk die de afgelopen tijd is ontstaan op de bouwdiensten.'
Op de klantenlijst van Younify staan onder andere Lief! Lifestyle en Jac Hensen. De site van Younify meldt niets over het faillissement.
In 1 jaar tijd je opgebouwde vermogen van de vette voorgaande jaren verdampt zien worden... Dat lijkt me een duidelijk gevalletje van mismanagement.
Vette jaren qua omzet hoeven niet te resulteren in vette jaren qua winst natuurlijk. Neem dan ook aan dat de heer Koolstra niet in een Ferrari rijdt. Indien dit wel het geval is, kan dat wellicht wél in de richting wijzen van mismanagement.
@Rudy: ik rij idd niet in een Ferrari... ;-)
Complexiteit met de bouw en support van Magento webshops is dat de leercurve voor nieuwe ontwikkelaars relatief lang is (4-6 mnd). Als je dus anticipeert op groei, dan dien je de investeringen daarvoor op tijd te maken. Als de groei er daadwerkelijk is, dan is het te laat om de diensten te kunnen leveren.
Lange tijd hebben wij gedacht dat de economische omstandigheden ons als bedrijf niet zou raken. Dat was een foutieve inschatting...achteraf gezien had dat anders gemoeten...als we echter niet hadden geinvesteerd en de groei wel had plaatsgevonden dan hadden ook een probleem gehad.
Lekker makkelijk!
Omzet groei valt tegen en hoppa faillissement. Naar mijn mening ben je dan niet met ondernemen bezig geweest maar met gokken.
Over de gedupeerde leveranciers hoor ik Kooistra niet.
Door dit soort bedrijven komen veel leveranciers in de problemen.
Ik denk dat er andere redenen zijn. Zoals ik al in een eerder topic op Twinkle aangaf, zijn mijn ervaringen met Younify erg slecht.
Emile Koolstra kwam zijn afspraken nooit na, Youri Muller was technisch ok, maar een onbeschofte hork.
Het enige waar ze snel in waren, was de eerste voorschotfactuur na het geven van de opdracht: binnen 5 minuten. Telefonisch waren ze vrijwel onbereikbaar, oplevering was destijds veel te traag en jaren later haalde mijn nieuwe bureau nog steeds knoeiwerk uit mijn site.
Ik gun niemand persoonlijk een faillisement, maar knoeiers mogen van mij wel uit de markt verdwijnen. Het verbaast me al dat ze het zo lang hebben volgehouden.
Inderdaad, ooit een shop van 7.000 EUR laten maken. Te laat! Te slechte service! Slecht in elkaar gezet. Grote mond en geen excuses.
Nooit meer iig.
Dit bedrijf heeft een doorstart gemaakt onder de naam 3 concepts b.v , ook hebben de zelfde eigenaren een UG in Kleve, 3Concepts UG.
Helaas kwam dit bedrijf ook bij onze webwinkel haar afspraken keer op keer niet na. Een typisch voorbeeld van goedkoop is duurkoop. De portfolio zag er goed en professioneel uit, dit was ook de reden waarom wij voor hun gekozen hebben. Achteraf blijken veel van de referenties al jaren geen klant meer te zijn en ik vraag me af of ze dat ooit zijn geweest...
Zelfs na de doorstart staat er een lijst met referenties waarvan 80% helemaal geen klant is van dit bedrijf. Voordat u met dit bedrijf in zee gaat zou ik u zeer aanraden om eerst alle referenties na te bellen!!!
Failliet gaan is vervelend, maar de manier waarop ze klanten hebben voorgelogen is ronduit schandalig. Ze hebben geen enkele ervaring en ze komen geen enkele afspraak na. Ik wil hierbij iedereen waarschuwen voor deze praktijken!