Voor 25 procent van de bedrijven uit de Twinkle100 brengen productfeedadvertenties meer dan een kwart van de advertentiegebaseerde omzet in het laatje. Feedmarketing wint terrein op andere marketingvormen, maar veel kansen blijven onderbenut.
Dat stelt Traffic4u op basis van een eigen onderzoek. Het online marketingbureau nam de feedmarketing-activiteiten van de bedrijven uit de Twinkle100 onder de loep. Meer dan de helft dankt inmiddels meer dan 10 procent van de omzet uit paid media aan productfeed-gebaseerde uitingen.
In onderstaande tabel ziet u welk aandeel van de online verkopers feedmarketing inzet voor verschillende advertentievormen:
Feeds wijzigen
Uit het onderzoek van Traffic4u komt naar voren dat de it-afdeling van veel bedrijven (68 procent) er aan te pas moet komen om productfeeds aan te passen. Het doorvoeren van wijzigingen kan daarom weken duren. Een ruime meerderheid van de Twinkle100-spelers (ook 68 procent) beschikt niet over een tool om de feeds te managen.
Beperkte focus
Volgens Traffic4u is flexibiliteit in feedoptimalisatie een must om succesvol te zijn. Van de respondenten uit het onderzoek noemt 31 procent feedmarketing de hoogste prioriteit voor 2014. Omdat conversieattributie (36 procent) en mobile & display advertising (33 procent) vaker worden genoemd, constateert Traffic4u dat de focus op feedmarketing nog maar beperkt is. Het belang van op feed gebaseerde uitingen is echter ‘enorm’, aldus het bureau.
In de papieren Twinkle leest u (in nummer 1 van 2014) een uitgebreid artikel over het onderzoek van Traffic4u.
NB: Irene Valens, CEO van Traffic4u, schreef onlangs een uitgebreid artikel over hoe feedmarketing het succes van adverteerders bepaalt.
Als iets niet kan dan binnen de branche waarin je actief bent dan zullen de percentages nooit de 100% halen: