Twinkle | Digital Commerce

Twinkle volgt op: Bobshop.nl

2017-05-27
180101
  • 2:08

Twinkle schrijft regelmatig over de (technische) plannen en ambities van grote en kleine e-commerce bedrijven. Maar wat komt er van terecht? In deze aflevering van de onregelmatig terugkerende rubriek ‘Twinkle volgt op’ staat Bobshop.nl centraal.

Bobshop.nl, een dochteronderneming van de holding Foppen Groep, kwam vorig jaar in het nieuws dankzij zijn plannen om producten voortaan nog dezelfde dag bij de klant thuis af te leveren. De consumentenelektronicawebshop was naar eigen zeggen de eerste in de branche die zich aan same day delivery waagde. De service gold voor ongeveer de helft van de producten in de online winkel. Wie van dinsdag tot en met vrijdag voor één uur in de middag bestelde met same day delivery, kon de producten tussen vier en tien uur dezelfde dag verwachten. Het bedrag dat consumenten voor de dienst betaalden was 19,95 euro.

Een jaar later is Bobshop.nl gestopt met same day delivery. ‘Er was maar een kleine groep klanten die gebruik maakte van deze bezorgoptie’, vertelt Ben Scharft, usability manager bij Foppen E-Tail. ‘Zelfs voor een kleine bijdrage kwam de klant niet in beweging. Het kiezen van een specifieke datum waarop de bestelling geleverd kan worden, zonder meerprijs, heeft waarschijnlijk de voorkeur bij de meeste klanten.’ De webwinkel hanteert nu een next day delivery service, waarbij bestellingen vóór 23:00 uur de volgende dag thuis worden bezorgd.

Belgische webshop
Bobshop.nl focust zich op dit moment op andere zaken dan uitbreiding van de bezorgmogelijkheden. Het bedrijf opende onlangs een nieuwe webshop in België onder de naam Bobshop.be. De webwinkel bevat meer dan zesduizend producten en is gekoppeld aan 830 Kiala-afhaalpunten in het land. Klanten die voor 22:00 uur bestellen - ook op zondag - ontvangen de volgende dag hun bestelling gratis thuis.

Verdieping van assortiment
In de toekomst wil Bobshop.nl wel meer aflevermethodes voor zijn webshops gaan aanbieden. Scharft: ‘Dat wil zeggen dat we willen gaan leveren op de momenten dat de klant het wil. We zouden dan de bezorgtijden kunnen indelen in blokken. Ook gaan we ons assortiment uitbreiden en verdiepen met producten als fietsen, outdoorartikelen, domotica, gereedschappen en speelgoed.’

Terug met same day delivery
Schaft denkt dat same day delivery nog wel plaats heeft in de toekomst van Bobshop.nl. ‘We hebben de dienst in het verleden bij alle sites van de Foppen Groep getest en kunnen same day delivery zeker heroverwegen als we de kosten voor de klant technisch aantrekkelijker kunnen maken.’

Twinkle100
Bobshop.nl heeft momenteel een klantenbestand van ruim 1 miljoen consumenten. De online winkel zorgde vorig jaar voor het grootste deel van de omzet van de Foppen Groep, die met 52,5 miljoen euro op de 21e plek in de Twinkle100 staat.