Ikea overweegt volgend jaar een nieuw distributiecentrum (dc) te openen in ons land. Van daaruit zouden orders in de Nederlandse webwinkel sneller kunnen worden geleverd. Nu nog komen de online bestellingen uit een dc in Dortmund.
Dat meldt Het Financieele Dagblad naar aanleiding van een gesprek met e-commerce manager Peder Apelgren. De Zweed stelt dat de goede online verkopen van Ikea in Nederland aanleiding geven voor de bouw van een extra distributiecentrum, naast het bestaande in Oosterhout. Ongetwijfeld zal meespelen dat Ikea drie nieuwe woonwarenhuizen zal openen volgend jaar, in Zwolle, Leiderdorp en Zaandam, waardoor de behoefte aan lokale opslagcapaciteit toeneemt.
Minimaal negen dagen
Op dit moment verzendt Ikea Nederlandse weborders vanuit Dortmund naar klanten. De verzendtermijn bedraagt minimaal negen dagen en de verzendkosten variëren tussen de 7,99 euro en 45 euro. De levering is in handen van Transport Service Schelluinen (TSS) en PostNL. Apelgren, verantwoordelijk voor Ikea’s e-commerce activiteiten in Nederland, zei in een recent Twinkle-interview dat dat niet per se lang is: ‘Op een belangrijk deel van het online assortiment, neem keukens, banken en bedden, zit bij andere aanbieders een levertijd van vele weken. Bovendien bieden wij de keus uit bezorgdagen; je kunt precies aangeven wanneer je iets geleverd wilt krijgen.’
‘Boven verwachting’
Ook aan Twinkle vertelde Apelgren dat de online verkopen in ons land goed lopen sinds de opening van de Nederlandse webwinkel in juni dit jaar. ‘We hadden best wat verwacht van Nederland, met zijn hoge breedbandpenetratie, grote online retailmarkt en relatief hoge aantal online meubelkopers, maar toch kwamen er een stuk meer bezoekers dan we vooraf dachten. Ook de conversie lag aanmerkelijk hoger, terwijl het gemiddelde bonbedrag ongeveer op het verwachte niveau lag.’
2 procent omzet online
Concrete omzetten of omzetambities gaf Apelgren niet prijs. In Duitsland is de online omzet van Ikea inmiddels goed voor de gemiddelde omzet van een fysieke winkel, wat neerkomt op 2 procent van de totaalomzet. Volgens Peter Betzel, landenmanager bij onze oosterburen, is een aandeel van 10 procent haalbaar.
Ikea Nederland was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar op de berichtgeving in het FD.
Wat mij naast de online verkopen vooral interesseert is hoeveel die online verkopen kannibaliseren op de off line verkopen. Ik denk dat dat de grote uitdaging voor IKEA is (en voor alle grote winkelketens die fysieke en online verkopen naast elkaar houden).