Twinkle | Digital Commerce

Gigantische e-commerce groei Duitsland

2017-11-08
180101
  • 1:00

De online productbestedingen in Duitsland lagen in het afgelopen derde kwartaal 44 procent hoger dan vorig jaar. Het Bundesverband des Deutschen Versandhandels verwacht dat de productuitgaven voor heel 2013 uitkomen op 39,8 miljard euro.

Als de naar boven bijgestelde omzetprognose uitkomt, bedraagt de groei van de Duitse e-commerce bestedingen voor het hele jaar (ook) 44 procent, tegenover 27 procent vorig jaar. Daarmee groeien de Duitse online productverkopen in 2013 ongeveer vier keer zo hard als de Nederlandse naar verwachting zullen doen.

Catalogusverkoop
E-commerce representeert dit jaar zo'n 83 procent van alle productverkopen op afstand in Duitsland. Catalogusverkoop is nog goed voor zo’n 8 miljard euro omzet op jaarbasis. Pas in 2009 overigens spendeerden Duitsers meer aan producten online dan via catalogi. Een en ander is te zien in onderstaande figuur, met daarin per jaartal twee staafjes: de totale verkoop op afstand links, de e-commerce omzet als onderdeel daarvan rechts:

 

Onze oosterburen kopen vooral veel kleding en schoeisel op afstand. Online marktplaatsen als Amazon, eBay en Rakuten zijn in Duitsland erg populair. Meer daarover leest u hier.