Singles Day, de belangrijkste dag van het jaar voor Chinese webshops, heeft sinds de start om middernacht plaatselijke tijd al voor een enorme omzet gezorgd. Via de sites van Alibaba werd in de eerste zes minuten al voor 1 miljard yuan (123 miljoen euro) aan producten gekocht.
Singles Day werd in de jaren negentig bedacht als een soort Valentijnsdag voor Chinese singles. In 2009 besloten landelijke webshops gebruik te maken van de zoektocht van singles naar een geliefde en fikse kortingen aan te bieden. Sindsdien is Singles Day uitgegroeid tot de belangrijkste dag voor webshops in China.
80 procent korting
Alibaba en de meeste van zijn online concurrenten bieden de consument op deze dag tot 80 procent korting op alle producten en soms ook gratis verzending. De kortingen worden meestal al in de aanloop naar Singles Day verstrekt, maar bereiken hun hoogtepunt op de bachelorsdag zelf.
100 miljoen pakketten
Alibaba heeft volgens The Financial Times aangegeven dat het vandaag een omzet verwacht te boeken van 4,9 miljard dollar (3,6 miljard euro). De general manager van de e-commerce gigant zegt dat Alibaba zich heeft klaargemaakt om 100 miljoen pakketten in korte tijd te kunnen versturen. Vorig jaar werden er door Alibaba nog 78 miljoen pakketten verzonden dankzij de enorme belangstelling op Singles Day.
Cyber Monday
Singles Day is te vergelijken met Cyber Monday, de belangrijkste dag voor webwinkels in de Verenigde Staten. Deze dag valt altijd op de maandag na Thanksgiving, dit jaar op 2 december. Adobe voorspelde vorige week dat het de drukste dag in de Amerikaanse webwinkelgeschiedenis tot dan toe zal worden.
Toch heeft Cyber Monday nog een lange weg te gaan om de omzetcijfers van Singles Day te evenaren. Alibaba harkte vorig jaar met zijn sites alleen al meer dan twee keer de omzet van Cyber Monday (afgerond 1,5 miljard dollar) binnen.
Lees ook: De online shopping dag in China: 11 november (31-10-2013)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Alibaba zet zich schrap op Singles Day
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.