Twinkle | Digital Commerce

‘Winkels worden showrooms zonder transacties’

2017-11-08
180101
  • 1:37

Winkels worden showrooms zonder financiële transacties, maar met service en ‘pick-up & return-mogelijkheden’, voorspellen het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB). ‘Dat geldt vooral voor woonwinkelcentra, omdat die in woonbuurten liggen’.
 
Het PBL en het CPB delen hun visie in een gezamenlijke horizonscan (pdf) over welvaart en leefomgeving. De toekomstverkenning leunt op eerdere resultaten uit ander onderzoek. ‘Als symbool voor de verre toekomst kiezen we het richtjaar 2050’, schrijven de planbureaus in de inleiding.

Schaalvergroting
De passage over winkelvoorzieningen biedt ook een terugblik op de ontwikkeling van het Nederlandse winkelvastgoed. Het oppervlak van de gemiddelde Nederlandse winkel werd in veertig jaar tijd zeven keer zo groot. In het eerste decennium van deze eeuw nam de totale winkeloppervlakte met een kwart toe. Het aantal vierkante meters groeide daarmee veel harder dan de omzet en dan de bevolking.

Minder winkelmeters
Mede door de opkomst van online shoppen kan de winkeloppervlakte de komende tien jaar ‘wel eens met 20 tot 35 procent verminderen’, schrijven PBL en CPB. ‘Een deel van de online detailhandel zal bovendien door de fabrikant worden overgenomen. Ook meer buitenlandse ondernemingen dringen via online verkoop op de Nederlandse detailhandelsmarkt door.’

Apps
Hoeveel van de huidige winkelmeters er in 2050 nog over zullen zijn, voorspellen de planbureaus niet. Wel schrijven ze dat er hoe dan ook behoefte aan winkelvastgoed blijft. Niet om aankopen te doen, maar om die af te halen, te retourneren of er vragen over te stellen. Uit de horizonscan: ‘Het aantal shopping apps neemt explosief toe en verwacht wordt dat dit in de komende tien jaar de normale manier van inkopen wordt. Aankopen worden “instant” gedaan, onderweg en tussen andere activiteiten door.’

Collect experience
Op eDay sprak Ibrahim Ibrahim vorige week over het shoppen van de toekomst. Volgens de Britse conceptdenker zullen retailers en merken in de toekomst steeds meer leunen op de afhaalmogelijkheden die ze bieden en de beleving daaromheen. De ‘collect experience’ wordt volgens hem van doorslaggevende betekenis.