Winkels worden showrooms zonder financiële transacties, maar met service en ‘pick-up & return-mogelijkheden’, voorspellen het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB). ‘Dat geldt vooral voor woonwinkelcentra, omdat die in woonbuurten liggen’.
Het PBL en het CPB delen hun visie in een gezamenlijke horizonscan (pdf) over welvaart en leefomgeving. De toekomstverkenning leunt op eerdere resultaten uit ander onderzoek. ‘Als symbool voor de verre toekomst kiezen we het richtjaar 2050’, schrijven de planbureaus in de inleiding.
Schaalvergroting
De passage over winkelvoorzieningen biedt ook een terugblik op de ontwikkeling van het Nederlandse winkelvastgoed. Het oppervlak van de gemiddelde Nederlandse winkel werd in veertig jaar tijd zeven keer zo groot. In het eerste decennium van deze eeuw nam de totale winkeloppervlakte met een kwart toe. Het aantal vierkante meters groeide daarmee veel harder dan de omzet en dan de bevolking.
Minder winkelmeters
Mede door de opkomst van online shoppen kan de winkeloppervlakte de komende tien jaar ‘wel eens met 20 tot 35 procent verminderen’, schrijven PBL en CPB. ‘Een deel van de online detailhandel zal bovendien door de fabrikant worden overgenomen. Ook meer buitenlandse ondernemingen dringen via online verkoop op de Nederlandse detailhandelsmarkt door.’
Apps
Hoeveel van de huidige winkelmeters er in 2050 nog over zullen zijn, voorspellen de planbureaus niet. Wel schrijven ze dat er hoe dan ook behoefte aan winkelvastgoed blijft. Niet om aankopen te doen, maar om die af te halen, te retourneren of er vragen over te stellen. Uit de horizonscan: ‘Het aantal shopping apps neemt explosief toe en verwacht wordt dat dit in de komende tien jaar de normale manier van inkopen wordt. Aankopen worden “instant” gedaan, onderweg en tussen andere activiteiten door.’
Collect experience
Op eDay sprak Ibrahim Ibrahim vorige week over het shoppen van de toekomst. Volgens de Britse conceptdenker zullen retailers en merken in de toekomst steeds meer leunen op de afhaalmogelijkheden die ze bieden en de beleving daaromheen. De ‘collect experience’ wordt volgens hem van doorslaggevende betekenis.
<html />
Grotendeels onzin. Check mijn artikel op de genoemde link
Derde poging.Ik hoop dat deze link het wel doet :-)
@Hans van Tellingen: gelukt ;-)
Interessant geluid. Toch haal ik er niet zo één twee drie uit waar de 'onzin' hem precies in zit. Kun je dat nog eens nader verklaren? Waar gaat de horizonscan aan voorbij?
PS: bij het invoerveld staat tussen haakjes dat je de http:// achterwege moet laten. Maar dat had je vermoedelijk gezien uiteindelijk..
Beste Arjan,Yes, ik moest die 'htpp' achterwege laten;-). Over de 'onzin': ik geloof uiteraard dat verschil online en offline steeds kleiner wordt en de overlevers hebben zowel online als offline zichtbaarheid. Dus wat betreft: eens. Alleen: die 30% winkels (netto dus, er verdwijnt wel wat, maar er komt ook bij) die gaan verdwijnen? Dat geloof ik niet. En op sommige plekken MOET je juist wel bouwen is mijn (onderbouwde) mening!Laat mij eens spreken op het volgende congres, stel ik voor.MVG, Hans van Tellingen.
@Hans van Tellingen: dank voor de verheldering en de suggestie.
Grotendeels waarheid. Het winkeloppervlak in Nederland is de afgelopen jaren veel te hard gegroeid. Het strookt niet met de bevolkingsgroei en sommige verzorgingsgebieden zijn veel te klein voor het aantal m2 winkeloppervlakte wat in het gebied gebouwd is.
Daarnaast heeft internet zich de afgelopen jaren gemanifisteert op de winkelmarkt. We zitten in een internetrevolutie en deze gaat zo rap dat we het nauwelijks bij kunnen houden. Iedereen, letterlijk iedereen, kan producten verkopen. Logistieke diensverleners leveren zelfs een complete webshop die alleen nog maar ingevuld hoeft te worden met goed beeldmateriaal. Het concurrende vermogen is enorm en voor de fysieke retailer wordt het steeds moeilijker om zijn bestaande klantenbestand te overtuigen dat zijn producten toch echt beter zijn dan die goedkope webshop. En hij zit in een klem want heeft niet de adem om prijzen te verlagen door hoge kosten. Afin, bekende verhaal.
Betekent dat winkels gelegen in straten met weinig traffic gewoonweg verdwijnen. Daarentegen zullen er winkels onstaan rondom drukke plekken. Rondom trein- en metrostations, luchthavens en andere transportplekken. Hier ontstaat een 24/7 economie waar men tot in de laten uurtjes nog kan shoppen. Zij bieden ook voldoende weerstand tegen internetshoppen omdat hier traffic is en deze traffic is meer dan hits op Google. Per slot van rekening geldt de gouden regel massa=kassa.
Men hecht steeds minder waarde aan advies of de verkoper in de winkel. Ze kunnen het toch op Google of Wikipedia vinden. Google en Wikipedia hebben voor veel mensen een monopolie op de waarheid.
Amazon komt binnenkort met een smartphone waarmee object gescand kunnen worden en besteld kunnen worden via Amazon. Dat betekent dat prikkels tot kopen overal benut kunnen worden. Met name kleine aankopen zijn hiervoor geschikt. Dit houdt in dat er staks geen toegevoegde waarde meer is van een winkel. Want men kan zelf producten 'spotten' en direct vinden waar het te koop is. En het wordt ook nog thuisbezorgd.
Kortom winkels gelegen in gebieden waar weinig traffic is verdwijnen en plekken waar veel traffic is ontplooien tot duurzame winkelgebieden.
Retail zal inderdaad een andere rol moeten gaan vervullen. Steeds minder product groepen wil men direct kunnen aanschaffen of zelf uitzoeken. Meer belangrijker zal inderdaad funshoppen zijn voor de consument en voor de detailist merkbeleving en de toegevoegde waarde die ze kunnen leveren over de fabrikanten heen.
Voor fabrikanten zal retail vooral een inspiratieveld worden waarbij dropshippen de toekomst zal zijn. Zie bijvoorbeeld Apple.
Zal dit minder vierkante meters retail tot gevolg hebben?Ongetwijfeld.
Zal dit gevolgens hebben voor de vastgoed? Tuurlijk hoewel horeca en binnen funshopping erg belangrijk en stijgende zal zijn.
Zal dit tot minder omzet leiden? Integendeel.
Zal dit tot andere marktverhoudingen leiden? Tuurlijk. Als modellen wijzigen zijn er altijd die het niet kunnen bijhouden, zeker in de omschakeling van single channel naar multichannel dat toch hele andere processen, architectuur, visie en denkwijze vereist.
Heeft dit ook gevolgen voor de pure players? Natuurlijk. Het voordeel van veel outlets is enorm. Natuurlijk zijn er veel kosten maar zichbaarheid en herkenbaarheid is erg waardevol. Net als de pickup en service opties die je extra kan bieden. BOL.com krijgt daardoor bijvoorbeeld een enorme boost op het moment.