Twinkle | Digital Commerce

Staples wil webassortiment vervijfvoudigen met marktplaats

2017-05-27
180101
  • 1:27

Staples, na Amazon de grootste webverkoper van de Verenigde Staten, gaat zijn online productaanbod de komende tijd fors uitbreiden. Het assortiment van de kantoorartikelenverkoper wordt breder en dieper, onder andere op het gebied van gereedschap en medische apparatuur.

In navolging van andere grote Amerikaanse online retailers als Amazon, Wal-Mart, Sears en Best Buy omarmt ook Staples het marktplaatsmodel. Third party sellers kunnen de marketplace gebruiken als extra verkoopkanaal.

Naar een miljoen producten
Staples verwacht dat de interesse daarin zo groot is, dat het aantal unieke producten (SKU’s) op zijn websites medio 2015 het miljoen zal overschrijden. Op dit moment verkoopt de aanbieder van office supplies, die bedrijven en consumenten als klant heeft, ongeveer een vijfde van dat aantal producten.

Fulfilment en dropshipping
Staples, dat onlangs een laagste prijsgarantie aankondigde in de VS, zal de fulfilment voor een deel van de marktplaatsverkopers uit handen nemen en daarnaast werken op basis van dropshipping. De producten van de externe aanbieders komen niet in de ruim 1.500 winkels te liggen, maar ze zijn daar wel te bestellen op online kiosken. Daarbij kunnen kopers kiezen voor bezorging of voor in-store pickup op een later moment.

B2B en B2C groeien naar elkaar toe
Wanneer de deuren van Staples’ Marketplace open gaan is nog niet bekend. Andy Hoar van Forrester Research ziet in de aankondiging een nieuw bewijs dat B2B en B2C e-commerce naar elkaar toegroeien, zegt hij tegen Internet Retailer. De specialist op het gebied van B2B e-commerce spreekt later deze week op het B2B E-commerce Congres in Houten. Namens Staples’ concurrent Office Depot spreekt Jan Bosse daar komende donderdag ook.
  
Lees ook: