Twinkle | Digital Commerce

‘Een op de vijf online productprijzen morgen anders’

2017-11-08
253218
  • 1:52

Ongeveer 20 procent van de virtuele prijskaartjes in Amerikaanse webshops vermeldt een dag later een ander bedrag voor hetzelfde product. Prijzen zullen in de toekomst steeds sterker schommelen, iets waar vooral fysieke retailers mee te kampen krijgen.

Op een congres van de Amerikaanse belangenbehartiger Shop.org in Chicago sprak een panel van deskundigen over dynamic pricing. Michael Paulson van Decide.com, een bedrijf dat online prijzen onderzoekt en voorspelt, vertelde dat een vijfde van de productprijzen van vandaag morgen anders zal zijn. Decide.com werd eerder dit jaar overgenomen door eBay.

Laagste prijsgarantie
Veel met name grotere Amerikaanse online retailers passen hun prijzen al realtime aan die van de concurrentie aan. Vaak hangt dat samen met de laagste prijsgarantie die ze klanten beloven. De deskundigen waren het er over eens dat er over vijf jaar veel meer prijsschommelingen zullen zijn dan nu, aangejaagd door verdere automatisering en bredere beschikbaarheid van pricing tools.

Restvoorraden
Volgens het panel kunnen retailers hun voordeel doen met de prijssuggesties die zulke tools dankzij ingewikkelde algoritmes doen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld snel van restvoorraden afkomen, of een nieuwe groep kopers trekken door een populair product tijdelijk flink af te prijzen.

Prijzenslag
Voor fysieke retailers zitten er meer haken en ogen aan de fluctuaties dan voor hun pure online collega’s, doet Internet Retailer verslag van de paneldiscussie. Om mee te gaan in de prijzenslag moeten ze hun tarieven continu aanpassen, waar om te beginnen al digitale prijskaartjes voor nodig zijn. Bovendien moeten ze ondervangen dat klanten klagen als een product onderweg van het schap naar de kassa goedkoper is geworden.

Mobiele coupons
Volgens Andy Voelker van Ace Hardware, die ‘retail pricing strategy manager’ op zijn visitekaartje heeft staan, zullen fysieke retailers bezoekers steeds meer over de streep gaan trekken door hen  persoonlijk mobiel te benaderen in de winkel. Als ze de winkel binnenlopen krijgen bezoekers bijvoorbeeld aan de hand van hun profiel een mobiele coupon die recht geeft op korting aan de kassa.
 
NB: In het komende nummer van Twinkle, dat volgende week verschijnt, vindt u een artikel van Jungle Minds over dynamic pricing.
  
Lees ook:
-
Online prijsdiscriminatie: ethisch verantwoord? (16 mei 2013)
-
Prijs je rijk met geduld om te leren (Twinkle 3-2013)