Twinkle | Digital Commerce

PostNL: ‘Pakketbezorging niet duurder voor webwinkels’

2017-11-11
10241024
  • 1:18

PostNL heeft aangekondigd dat een postzegel vanaf 1 januari aanstaande 64 eurocent gaat kosten, 4 cent meer dan nu. De basistarieven voor pakketbezorging veranderen niet. PostNL positioneert zich ondertussen meer en meer als pakjesbezorger.

’Het basistarief voor verzending van een pakket blijft ongewijzigd’, schrijft PostNL in een persbericht over de aanstaande tarieven. Woordvoerder Werner van Bastelaar bevestigt dat aan Twinkle: ‘De verhoging betreft postzegels en zakelijke brievenbuspost, waarover we contracten afsluiten met bedrijven. Webwinkeliers die pakjes verzenden hebben van de nieuwe tarieven geen last: voor hen blijven de prijzen gelijk.’

Postzegelprijs
Twee jaar geleden kostte een postzegel nog 46 eurocent, maar de prijs werd al verschillende keren verhoogd, onlangs nog met 6 cent tot de huidige 60 cent. Het postbedrijf maakt opnieuw maximaal gebruik van de ruimte voor tariefverhoging die minister van Economische Zaken Kamp heeft geboden. De stijging naar 64 cent is getoetst door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Van brieven naar pakjes
In het laatste kwartaal verwerkte PostNL 11 procent minder brieven en 7 procent meer pakjes. In een nieuwe reclamecampagne profileert PostNL zich dan ook expliciet als e-commerce dienstverlener, die bij webshoppers aan de deur komt. Payoff: ‘Wij zijn PostNL en we hebben iets voor je’ (zie commercial).

PostNL als webwinkelier
De eigen online verkoopactiviteiten van PostNL, de nummer 41 van de Twinkle100, zijn geleidelijk aan teruggeschroefd. De exploitatie van Sjopze.nl, al lange tijd uit de lucht, werd overgedragen aan dochterbedrijf Netwerk VSP en begin dit jaar werd Kadowereld.nl verkocht aan Yoursurpise.com.