Twinkle | Digital Commerce

Instacart wil VS veroveren met boodschappenbezorgdienst

2017-11-11
135159
  • 1:17

Instacart is begonnen met same day delivery van boodschappen in Chicago. De service startte eerder dit jaar in San Fransico. Volgend jaar moeten Amerikanen in tien grote steden mobiel boodschappen kunnen doen bij Instacart, dat draait op crowdsourcing.

Dat laat het bedrijf weten bij de introductie van zijn dienstverlening in Chicago. Instacart, ‘a grocery store in your phone’, maakt het mogelijk om digitaal boodschappen te doen bij verschillende formules. Instacart werd opgezet door Apoorva Mehta, die eerder werkzaam was als supply chain engineer bij Amazon. Op de Amerikaanse online boodschappenmarkt concurreert hij onder meer met zijn voormalige werkgever en met Peapod, de websupermarkt van Ahold.

Kopen en bezorgen
De feitelijke boodschappen worden bij Instacart gedaan en bezorgd door onafhankelijke, gescreende particulieren die daar zo’n 20 dollar per uur mee verdienen. Het bezorgtarief hangt af van de gewenste snelheid. De snelste en daarmee duurste optie (14,99 dollar) is levering binnen uur. Retailer Trader Joe is de kick off partner van Instacart in Chicago, maar het bedrijf verwacht snel andere formules toe te voegen waaruit consumenten hun boodschappenpakket kunnen samenstellen.

Pocket Shop
In Londen is met Pocket Shop een op Instacart vergelijkend concept gelanceerd. Deze Britse start-up maakt gebruik van een netwerk van pedestrian pickers, die boodschappen bij onder andere Tesco en Sainsbury’s met de benenwagen bezorgen. Het assortiment waaruit Londenaren kunnen kiezen hangt af van waar ze precies wonen. Het maximumgewicht bedraagt 15 kilo, het minimumorderbedrag 20 pond.