Foto Klein, het vlaggenschip van de Klein Retail Group, gaat verder onder de naam Klein. De online verkoopactiviteiten van Foto Klein en zusterlabels Camera.nl en Tvaudio.nl worden gebundeld op het nieuwe domein Klein.nl.
Dat laat directielid Jeroen Klein weten aan Twinkle. Eerder deze week werd bekend dat het retailbedrijf uit Barendrecht nieuwe winkels opent en in nieuwe productcategorieën actief wordt, waaronder mobiele telefonie en huishoudelijke apparatuur.
Omgedoopt
Omdat de naam Foto Klein de lading niet meer dekt, wordt de keten met kleinere elektronicazaken omgedoopt tot Klein. De grotere en hoger gepositioneerde belevingswinkels van Camera.nl en Tvaudio.nl blijven onder de eigen naam bestaan, maar visueel zal duidelijk worden gemaakt dat ze onderdeel zijn van de Klein-familie.
Klein.nl
Online wordt alles onder Klein.nl gehangen, daar krijgen Camera.nl en Tvaudio.nl aparte afdelingen. Jeroen Klein tegen Twinkle: ‘Met Camera.nl hebben we echt een community gecreëerd, met workshops, beurzen en dergelijke. We willen de betere hobbyfotograaf blijven binden. Binnen Klein.nl segmenteren we dus wel.’
Click & collect
Jeroen Klein kan niet precies zeggen hoeveel online omzet de Klein Retail Group boekt: ‘Wij geloven heel erg in winkels en we gebruiken internet om verkeer te genereren. Online bestelde producten die in de winkels worden afgehaald, rekenen we tot onze offline omzet.’ De Klein Retail Group stimuleert click & collect door 5 tot 50 euro korting te bieden aan afhalers. ‘Online zijn we altijd de goedkoopste, maar we communiceren naast de webshopprijs ook altijd een afhaalprijs. In de winkels geven we extra advies en daar kunnen we misschien nog iets extra’s verkopen, heel belangrijk in deze markt met lage marges’, aldus de mededirecteur.
Lage huurprijzen, veel winkelaanbod
Het voordeel van de moeilijke markt voor consumentenelektronica is dat Klein tegen lage tarieven winkels kan huren. ‘Bovendien is er ontzettend veel aanbod. Wij streven naar een bestand met grotere winkels in de grote steden, en kleinere winkels in de centra van kleinere plaatsen.’
Lees ook: Klein Retail Group vertrouwt op hybride model (Twinkle 2-2012)
De markt van consumentenelectonika dunt uit omdat dit een erg prijsgedomineerde markt is. Consumenten werden daardoor al jaren gedwongen online te gaan kopen omdat de traditionele winkel(keten)s geen behoefte of noodzaak hadden om te concurreren met online aanbieders. Deze "old school" bedrijven sterven één voor één. Dat handje vol bedrijven die wél begrijpt hoe het moet, en online en offline goed combineren, gaan een goede toekomst tegemoet. Het is mijn heilige overtuiging dat ook de "Y generatie" winkels als vangnet of servicepunt belangrijk blijft vinden. Bedrijven met een sterke positie in zowel de offline- als de online wereld zullen groeien. De nieuwe generatie ( Jeroen ) aan het roer bij Foto Klein laat zien dat de investeringen in een sterke retail naamsbekendheid van de afgelopen decennia mede gaan helpen. Wél zal continue meegeschakeld moeten worden met de wensen van de veranderende consument. Naast bijverkoop in winkels, zal geld verdiend moeten worden met verbeteringen op het gebied van conversie, retail intelligence, optimalisatie van systemen en processen, verhoging omloopsnelheid en minimalisering van de operationele kosten. Dit dient continue plaats te vinden om verbetering van rendement te blijven bewerkstelligen. Veel succes Jeroen!
Nou jeroen b, dat lijkt wel een motivatie voor een sollicitatie.