Twinkle | Digital Commerce

Fonq.nl opent deur voor fysieke retailers

2017-05-27
1000430
  • 1:42

Fonq.nl profileert zich als extra omzetkanaal voor retailers. Zij kunnen een deel van hun voorraad wegleggen bij het webwarenhuis, dat zijn assortiment met de strategische deals verdiept en verbreedt. ‘Zij zijn productspecialist, wij hebben de kennis van e-commerce.’

Op het congres Logistiek & E-commerce vertelde medeoprichter en CEO Patrick Kerssemakers dat Fonq.nl jaarlijks met tientallen procenten moet groeien om de stevige concurrentie het hoofd te blijven bieden. Sinds een paar jaar richt het bedrijf zich daarom ook op het buitenland, nu slaat Fonq.nl weer een nieuwe weg in.

Wijn, sieraden, meubels of elektronica
Net als Wehkamp.nl, ook onderdeel van RFS Holland Holding, gaat Fonq.nl strategische samenwerkingen sluiten met retailers die het ‘eigentijdse webwarenhuis’ inzetten als extra verkoopkanaal. Kerssemakers daarover tegen Twinkle: ‘In september beginnen we met een verkoper van wijn. Zij zijn de specialist die wij niet snel zullen worden op dit terrein. Wij hebben een platform, een grote customer base, we nemen voorraad in huis en we kunnen goede serviceniveaus bieden zoals voor twaalf uur ’s avonds besteld, morgen in huis. Dat werkt voor wijn, maar ook bijvoorbeeld voor sieraden, meubels of elektronica.’

Meer dan prijsje plaatje
Volgens Kerssemakers kunnen retailers er voor kiezen of ze hun complete assortiment willen slijten op Fonq.nl en zustersites, of slechts een deel ervan. Dat ze zelf al online verkopen staat een samenwerking niet in de weg: ‘We zullen in goed overleg afspraken maken. Het is zeker niet de bedoeling om zoals Bol.com Jan en alleman binnen te laten. Dat werkt voor hen prima, begrijp me goed, maar onze klanten verwachten meer dan prijsje plaatje. We moeten tekst en uitleg bieden.’

Kwalitatief groeien
Het assortiment van Fonq.nl zal vooral in de diepte, maar ook in de breedte groeien, aldus Kerssemakers. ‘Maar niet te snel, want het legt natuurlijk beslag op onze capaciteit. We willen dit ook vooral goed aanpakken en kwalitatief groeien.'
 
Lees ook: