De Bijenkorf sluit vijf van zijn twaalf vestigingen om zich onder andere meer op online verkoop te kunnen richten. ‘Online willen we het flagship store niveau gaan bereiken.'
De filialen in Arnhem en Enschede sluiten als eerste de deuren, op 1 januari 2014. Twee jaar later zullen de vestigingen in Groningen, Breda en Den Bosch niet meer geopend zijn. Het sluiten van de stenen winkels maakt deel uit van de nieuwe strategie van De Bijenkorf, waarbij onder andere meer wordt geïnvesteerd in de webwinkel. De strategie zou op middellange termijn vijfhonderd nieuwe banen moeten scheppen.
Niet concreet
De Bijenkorf kon in een gesprek met Twinkle vanochtend niet nader concretiseren welke plannen de keten heeft met zijn webshop. ‘We zijn enige tijd geleden al gestart met de verkoop van luxe merken in de online winkel. Dit zullen we voortzetten en we zullen het gehele online assortiment uitbreiden met nieuwe merken’, vertelt een woordvoerster over hoe de keten het genoemde flagship store niveau online wil behalen.
Ook over eventuele nieuwe investeringen in de mobiele webwinkel, waarvoor De Bijenkorf dit jaar onder andere een Thuiswinkel Award en een Dutch Interactive Award won, kon de nummer 30 van de Twinkle100 niets zeggen.
Zeven flagshipstores
De Bijenkorf zal de komende jaren 200 miljoen euro investeren in de overige zeven vestigingen. Deze winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht zullen, net als online, ook nieuwe merken in het assortiment krijgen.
Hybride winkelconcept
Cor Molenaar noemt (pdf) de reorganisatie van De Bijenkorf ‘een duidelijke keuze voor aantrekkelijke winkels en een ondersteuning met internet (webshop) en internet/technologie in de winkel. Hiermede is Bijenkorf de eerste grote winkel in Nederland die internet bewust integreert binnen het totale concept.’ Hij schrijft dat de strategie van De Bijenkorf naar Engels voorbeeld lijkt te zijn, aangezien Selfridge, John Lewis en Topshop ook inzetten op dit hybride winkelconcept.
Molenaar: ‘De Bijenkorf heeft gekeken naar panden die groot genoeg zijn (Groningen is te klein) en op een juiste locatie staan met een juiste uitstraling (hierbij viel Arnhem af) en waarbij er sprake is van genoeg perspectief in de regio (ook hierbij viel bijvoorbeeld Arnhem en Den Bosch af).'
Slecht getimed
CNV Dienstenbond bekritiseerde de reorganisatie van De Bijenkorf tegenover het ANP als ‘slecht getimed’. Dit, omdat straks 262 medewerkers uit de te sluiten filialen op straat komen te staan. ‘Het doet ons pijn dat we afscheid moeten nemen van de locaties waar we al jaren aanwezig zijn en dat we waarschijnlijk medewerkers los moeten laten’, vertelt De Bijenkorf aan Twinkle. ‘Maar we gaan ons maximaal inzetten om onze werknemers binnen of buiten De Bijenkorf aan een nieuwe functie te helpen. Hiervoor kijken we allereerst naar de medewerkers in de vestigingen in Arnhem en Enschede, omdat deze als eerste sluiten.’
Primark
Primark heeft ondertussen aangegeven graag de panden van De Bijenkorf in Arnhem en Enschede over te willen nemen. Primark, dat onder dezelfde holding valt als De Bijenkorf, vertelde gisteren dat het personeel van het warenhuis 'natuurlijk' mag solliciteren voor een functie bij Primark. 'Wij kunnen altijd goed gekwalificeerd en kundig personeel gebruiken', aldus een woordvoerder van Primark tegen De Telegraaf.
Primark is zijn Nederlandse aanwezigheid aan het uitbreiden, met twee nieuwe vestigingen dit jaar en in totaal vier filialen in 2014 en 2015. Het bedrijf zette onlangs voor het eerst voorzichtige stappen op e-commerce gebied, door een samenwerking aan te gaan met Asos.
Interessante ontwikkeling. Ben benieuwd of de Bijenkorf nu ook echt een volwaardige online webwinkel gaat opzetten.
Prima artikel, het is bijna niet meer te doen om alleen een winkelketen zonder goede webstore te hebben. Er zullen steeds meer shops gaan afvallen in de race om de consument te behagen.