Twinkle | Digital Commerce

Zalando: ‘Dat we winst gaan draaien lijdt geen twijfel’

2017-05-27
180101
  • 1:59

Gevraagd naar Zalando’s ambities voor de komende vijf jaar, neemt de directie het woord winst niet in de mond. Maar dát Zalando winst gaat maken is zo klaar als een klontje: ‘Das ist gar keine Frage’, aldus Ruben Ritter.


Die Welt publiceerde deze week een interview met Zalando-directeuren Rubin Ritter, David Schneider en Robert Gentz. Het bedrijf, nog geen vijf jaar oud, verzendt inmiddels een miljoen pakketten per maand vanuit zijn distributiecentra. Zalando is in veertien landen actief en hoewel het bedrijf ook kleding, accessoires, sport- en woonartikelen verkoopt wordt de omzet nog altijd voor de helft behaald uit schoenen.

Zalando als modemerk
Op de vraag naar de ambities richting het tweede lustrum laat Ritter Die Welt weten: ‘Ik hoop dat de onderneming over vijf jaar nog een heel stuk groter is, dat Zalando meer dan nu als modemerk wordt waargenomen en dat we nog internationaler zijn.’ Behalve kwantitatieve zijn er ook kwalitatieve doelstellingen gedefinieerd. ‘Wij willen de site worden die het eerst bij klanten te binnen schiet als ze aan fashion en lifestyle denken’, zegt Schneider. Het bedrijf zal meer informatie over trends en concrete outfits gaan bieden om bezoekers langer aan zich te binden.

Rendement
Zalando boekte afgelopen jaar een verlies van meer dan 90 miljoen euro, op een omzet van 1,15 miljard euro. Het procentuele verlies nam afgelopen jaar al af (8 procent van de omzet tegenover 12 procent in 2011), maar de directie verwacht dat het rendement steeds beter zal worden. Zalando kan steeds scherper inkopen, de logistiek is in eigen hand genomen en de retourafhandeling wordt steeds efficiënter.

Minder marketingkosten
Ondertussen nemen Zalando’s marketinguitgaven, onder meer aan roemruchte televisiereclames en retargeting af. 'Dat komt omdat we inmiddels 15 miljoen vaste klanten hebben’, aldus Gentz. De directeuren geven ook prijs dat Zalando maandelijks 100 miljoen bezoekers over de vloer krijgt, die kunnen kiezen uit circa 150.000 artikelen van zo’n 1.500 merken. Een beursgang, waarover recentelijk werd gespeculeerd, is volgens de drie geen actueel thema.

Focus op mode en Europa
Een jaar geleden gaven de drie Zalando-directeuren een gezamenlijk interview aan een ander Duits medium: Wirtshafts Woche. Daarin gaven ze aan dat Zalando een modebedrijf zal blijven en er is geen reden om aan te nemen dat dat tussentijds is veranderd. Tegen Die Welt maken Ritter, Schneider en Gentz duidelijk dat Zalando's pijlen voorlopig op Europa gericht zullen blijven.