Kids Vakantiegids gaat reisaanbieders die kortingscodes toestaan lager of helemaal niet meer tonen op zijn website. Het affiliateplatform voor familievakanties is het beu dat kortingssites vlak voor de transactie commissie wegkapen, vaak zonder korting voor de consument.
Kids Vakantiegids weet niet precies hoeveel omzet er in de zakken van andere affiliates vloeit doordat merchants velden voor kortingscodes tonen op hun site. Het bedrijf schat het eigen conversieverlies bij zulke reisverkopers op circa 40 procent.
Penalty
Reden genoeg voor het familievakantieplatform om op te treden en de pers te zoeken met zijn ‘penalty voor kortingscodesites’. In het bericht stelt initiatiefneemster Marlotte Lubbers: ‘Een daadwerkelijke actiecode is op deze kortingscodesites in de regel helemaal niet te vinden.’ Volgens haar zijn de sites alleen gericht op het plaatsen van (de laatste) cookie en daarom zouden reisaanbieders er geen aandacht op moeten vestigen.
Kapers
Kids Vakantiegids laat weten dat reizen van merchants lager of helemaal niet meer zullen worden getoond in rankings zolang ze een veld voor kortingscodes blijven tonen in hun checkout. ‘Wij willen op deze manier een level playing field creëren. In samenwerking met verkeersbureaus en door intensief contact met onze partners zijn wij continu bezig om de bezoekers van Kidsvakantiegids.nl te voorzien van relevante, doelgroepgerichte informatie. Wanneer een bezoeker op basis van deze informatie een keuze heeft gemaakt, dan staan we niet langer toe dat onze commissie wordt weggekaapt door een tien seconden durend bezoek aan een kortingssite.’
Magazine
In een oplage van honderdduizend stuks verspreidt Kids Vakantiegids twee keer per jaar een magazine met vakanties voor Nederlandse gezinnen. Naar eigen zeggen trekt de bijbehorende site, met aanbod van tientallen organisaties, jaarlijks ruim een miljoen bezoekers.
Is dit tegenwoordig de manier om linkjes te scoren via persberichten?
Elke adverteerder is vrij in zijn of haar keuze met welke partners samen te werken. Affiliates zijn niet de partijen die bepalen wat wel en niet mag in een programma: Dat is de adverteerder zelf. Daarbij is iedereen ook vrij om contact met onze account managers op te nemen waarbij wij graag toelichten hoe je met codes maximaal resultaat kan behalen. Want dat er veel mogelijk is via dit medium mag nu zelfs bij de grootste critici toch wel duidelijk zijn, ook dit zal in NL door globalisatie een kwestie van tijd zijn: vouchercodes.co.uk/cats/travel -
Besef overigens altijd goed dat 99,9% van de bezoekers op een kortingscode site nog niet jouw klanten zijn en dit wel zouden kunnen worden. !! Tien duizenden !! consumenten zijn elke dag op zoek naar voordeeltjes, and they love it: http://www.google.nl/trends/explore?q=kortingscode&cmpt=q#q=kortingscode%2C%20%20vakantiegids&cmpt=q.
Laat ze niet in de steek! =) -> Back2work now.
Heel ergerlijk die kortingssites.
Niet slim van aanbieders om kortingscode veld op te nemen. Hoe dan ook een wegsurfmomentje voor de klant. En een extra veld dat hij denkt te moeten invullen.
Daar had ik al eens wat over geschreven
http://twinklemagazine.nl/weblog/2012/08/geen-kortingscode/
Vooral een mooie spamrun met hun 'nieuwsbericht'....
@Martine
Ergerlijk!? Je moet denken als een consument!! Die zijn er dol op! Het moet nu toch wel duidelijk zijn dat het belangrijk is in de marketingmix om in de buurt van de consument te blijven, dit zou de basis moeten zijn van je marketing strategie.
Ook jij zou er net als iedere andere consument dol op zijn als je tijdens een twijfel moment ineens een code zou vinden, zulke aankopen vergeet je nooit! Meet dat eens, bel die consumenten eens na. Als adverteerder kan je hier ook op inspelen door een code te koppelen aan een hogere orderwaarde! Knallen!
Jochem het is natuurlijk logisch dat jij pro kortingscode bent. Dat is immers jouw brood. Persoonlijk vind ik last cookie count ook niet bepaald netjes. Zoals op de sites van Jochem worden ze pas getoond na een klik! Als jij ook zo transparant wil zijn vertoon jij ze zonder klik. Om kort samen te vatten ben jij de Spaanse propper die iemand weghaalt bij het oorspronkelijke restaurant.
@Jochem, ehhhh, heb je het bewuste artikel wel gelezen? Vanuit het oogpunt van de consument geschreven. En ik hield een heel katterig gevoel over aan de bestelling, vergeet ik inderdaad nooit.
Uit usability oogpunt is een extra veld op het bestelformulier niet wenselijk. En al helemaal niet als ze er een code moeten invullen die ze niet hebben.
Kortingssites zijn oneerlijk. Omdat ze in 9 vd 10 keer helemaal geen kortingscode voor je hebben. Het enige doel lijkt inderdaad een klik afsnoepen van websites als Kids Vakantiegids.
Sowieso moeten alle aanbieders eens ophouden met al die ongeloofwaardige kortingen. De consument ziet door alle kortingen de prijs niet meer. Kijk naar de Action en Ikea. Gewoon een prijs zonder nepkorting.
Linkjes scoren is niet ons doel Jochem. Ik kan hier nu ook wel een hele flauwe opmerking terug maken, maar dat vind ik eerlijk gezegd niet bepaald professioneel. ;-) Zoals ook al aangegeven in het persbericht proberen wij onze lezers/sitebezoekers nog altijd te voorzien van relevante informatie.
Affiliates zijn niet de partijen om te bepalen wat wel en niet mag, maar gelukkig hebben wij wel de vrijheid om onze eigen policy te hanteren. Wij vinden het zelf niet wenselijk de bezoekers te linken naar non-informatie, slechts met als doel om een cookie te zetten en wij willen ook niet langer actief samenwerken met partijen die hier aan meewerken.
Niets mis met kortingscodes, maar dan moet er wel daadwerkelijk een korting gegegeven worden vind ik en dat is nu 9 op de 10 keer niet het geval bij kortingscodesites.
Gelukkig zijn steeds meer merchants het ook met deze stelling eens.
@Marlotte, heel begrijpelijk dat je kiest voor een lagere ranking voor sites die kortingcodes toepassen en dus minder converteren. Wij doen dat vaak automatisch al.
De kortingcode discussie is al erg oud, en ik zie zeker toegevoegde waarde voor korting in retail waar je kunt proberen de orderwaarde te verhogen met kortingen bij een bepaalde drempel. Daar zijn ook genoeg cases van. Maar de reisbranche is minder gevoelig daarvoor, je gaat niet 2 weekendjes weg boeken. Het effect van een kortingscode zal dus niet merkbaar zijn in omzet.
Jammer dat Jochem niet de mogelijkheden aangeeft die er zijn voor adverteerders om hier wel goed mee om te gaan. Er zijn bijvoorbeeld adverteerders die een sale niet toekennen aan het laaste cookie als de plaatsing ervan binnen 15 minuten voor de sale was én er een kortingcode gebruikt is. Dan kunnen de "Jochem's" inderdaad hun meerwaarde bewijzen, zonder de inspiratie sites teveel te benadelen. Nadeel is dan wel dat niemand de sale toegekend krijgt, en niet de een-na-laatste cookie. Dat zou opgelost moeten worden.
Hopelijk komt de conversie attributie snel en goed van de grond om iedere affiliate een goede kans te geven. Anders blijft er een schrale markt over.
Een deel van de consumenten zijn inderdaad op zoek naar korting bij het bestellen van een product. Het weergeven van het kortingscode veld in het bestelproces is een keuze van de adverteerder. Gezien het feit dat kortingscodes op meerdere manieren ingezet kunnen worden (o.a. via e-mailmarketing) dan via affiliate marketing raad ik het aan om het veld wel te tonen en deze manieren uit te buiten waar mogelijk.
Denkend als een consument én adverteerder heb ik een kleine twee jaar geleden een kortingscode pagina opgemaakt voor fonq.nl: http://www.fonq.nl/informatie/kortingscode_fonq/. Op deze pagina staat soms wel en soms niet een kortingscode. Zonder kortingscode is het conversie% op deze pagina enorm en met een code (nu 3%) nog hoger.
Door te ranken op de keyword combinatie kortingscode [shopnaam] en varianten hiervan kan je het grootste deel van de bezoekers zonder tussenkomst van een affiliate nogmaals verwelkomen op je webshop. Helder voor de consument en het bespaart je als adverteerder de affiliate commissie + de opslag van het netwerk.
De data die je met een kortingscode pagina vergaart kan je gebruiken om (goede) kortingscode websites wel of niet te accepteren in je affiliate campagne.
Gr.
Wouter
PS Het is overigens goed om te zien dat grote adverteerders als bol.com (http://www.bol.com/nl/m/voordeel/kortingscodes/index.html) en wehkamp (http://www.wehkamp.nl/Blokken/Blokken.aspx?BPC=BON&BPT=G) bovenstaande ook toepassen.
'Elke adverteerder is vrij in zijn of haar keuze met welke partners samen te werken. Affiliates zijn niet de partijen die bepalen wat wel en niet mag in een programma: Dat is de adverteerder zelf.'
Helemaal eens. Andersom ook:
'Elke affiliate is vrij in zijn of haar keuze met welke partners samen te werken. Adverteerders zijn niet de partijen die bepalen wat wel en niet mag in een programma: Dat is de affiliate zelf.'
Daarom is de kunst van samerwerking en overleg ontstaan, daar kun je afspraken over maken. Als die niet werken, moet je ingrijpen.
Wat ik in dit verhaal erg begrijpelijk vindt, is dat veel affiliaties (zoals volgens mij ook bijvoorbeeld Kids Vakantiegids) erg veel effort (en dus geld) in steken om de juiste consument hun website te laten bezoeken. Kan me voorstellen dat het behoorlijk zuigt dat er vervolgens collega-affiliates zijn die met een simpel trucje niet alleen de commissie opstrijken maar zich ook veelal niet schamen om de consument te irriteren met bijvoorbeeld een niet-bestaande kortingscode.
De adverteerder grijpt niet in omdat de omzet toch wel binnenkomt. De vraag is hoe je je als adverteerder wilt profileren?
Ik heb NIETS tegen kortingscodes sites maar wel tegen oneerlijke praktijken c.q. de consument misleiden om er zelf beter van te worden. Ik begrijp de irritatie van Kids Vakantiegids, echter ben ik dus van mening dat ook aanbieders ook een rol kunnen spelen in deze discussie.
Het uitsluiten of lager tonen van aanbieders die kortingscodes toestaan lijkt mij een heel duidelijk signaal van de affiliate aan de aanbieder, niks mis mee. De markt is een kwestie van vraag en aanbod. Als de vraag niet voldoende is, moet je aanbod aantrekkelijker. Niet nieuw hoor, dat heet nog steeds 'marktwerking'.
@Roy
Ik heb op het Affiliateblog een artikel geschreven met 30 punten waarin alle cases precies met uitleg beschreven staan. Ik kan toch niet onder elk persmomentje een volledige guide plaatsen van hoe men dit kan & moet inzetten? Als je op dat artikel commentaar hebt hoor ik het graag! Moet hem binnenkort maar weer eens updaten & herplaatsen! (Al is hij nog zeker actueel)
-> http://www.affiliateblog.nl/howtocoupon/
@Claudia
Op kortingscode.nl is de website in zijn geheel zo geoptimaliseerd dat shops met codes enkel in alle lijsten naar voren/boven komen. Dit heeft geen enkele andere site in Nederland. (wel UK en US) Op deze manier vinden onze bezoekers enkel en alleen de beste codes. Tevens heeft de site grote samenwerkingen waardoor de grootste exposure niet eens op de site zelf plaatsvindt maar allemaal extra is. (bijv op metro nieuws of startpagina.nl (above the fold). Niet bestaande codes zijn overigens niet meer van deze tijd... Denk niet dat adverteerders hier bang voor hoeven te zijn, wordt streng tegen gestreden door de netwerken.
@ Jochem, het verbaasd me dat je beweert alleen shops met codes enkel en alleen in de lijsten naar boven te laten komen.
Afgelopen week heb ik een bestelling geplaatst bij Wehkamp en aangezien ik als een echte Nederlander ook graag een korting krijg ben ik op zoek gegaan naar een actiecode.
Echter, via de eerste 3 zoekresultaten-waaronder Kortingscode.nl- op de zoekwoorden Wehkamp + kortingscode kom ik geen kortingscode tegen, alleen een aanbiedingenoverzicht van kortingspercentages. Hierbij linkt de eerste aanbieding op deze zoekwoorden niet eens naar Wehkamp, maar naar een Televizier proefabo op 123tijdschrift.nl.
Een aanbiedingen overzicht is in mijn beleving toch echt iets anders dan een kortingscode. Hetzelfde gebeurd overigens toch ook echt bijzonder vaak wanneer wij Googlen op de zoekwoorden kortingscode + naam reisorganisatie.
Tot mijn grote plezier heb ik onlangs wel via Kortingscode.nl een actiecode voor Zalando weten te bemachtigen, maar het is zeker niet zo dat jullie bezoekers alleen maar kortingscodes vinden ;-).
@Jochem: je suggereert dat bezoekers vooral from scratch naar kortingscodesites komen, als ze beginnen met shoppen. Ik kan me voorstellen dat heel veel van je bezoekers juist vanaf de site komen waar je ze vervolgens weer naar doorstuurt. Dat het gaat om shoppers dus die op zoek gaan naar een code omdat er nu eenmaal een veld voor is. Kun je eens inzage geven in deze verhouding?
Ik heb nog nooit een kortingscode kunnen vinden als ik er naar op zoek was. Maar goed ook. Want zoeken naar kortingscodes doe ik alleen op het moment dat ik al besloten heb om iets te kopen dat ik ook zonder korting zou kopen. Meestal sta ik dan al in de winkelwagen :-)
Zo'n kortingscode veld levert alleen maar irritatie op.
Wel kom ik kortingscodes tegen als ik er niet naar op zoek ben. Op sites met content die ik interessant genoeg vind om te lezen. Soms staat er ook een aanbeveling naar het product in. Zo'n kortingscode zou mij dan kunnen overhalen om het product te kopen. Ook al was ik er op dat moment niet naar op zoek.
Content die ik interessant genoeg vind om te lezen zijn meestal niet geoptimaliseerd voor het woord kortingscode. Gek hè?
Als je als aanbieder toch met een kortingscode veld wilt werken, noem het veld dan gewoon anders. Kadobon. Of tegoedcode.
Wij zijn pas sinds een half jaartje pas bezig met affiliate marketing. Daarvoor deden we dat nooit omdat ik kortingscode sites, die massaal via zulke platforms werken, principieel bezwaarlijk vindt voor onze markt. Onder het mom "waarom ook niet" zijn we uiteindelijk toch begonnen met affiliate marketing. In het begin heel breed en accepteerden we dus ook kortingscode sites.
Duidelijk te zien aan de klikpaden, behorend bij de orders die gegenereerd zouden zijn door een kortingscode site, was dat een klant altijd via een ander kanaal binnen komt op onze site en pas later eens zijn geluk gaat beproeven via een of meerdere kortingscode sites. Vandaar dat we dit soort websites weigeren als affiliate. Weg er mee.
JEEMINEE wat ik vermoedde ziet Wouter Hol dus in zijn statistieken.
Ik schrijf het maar even met hoofdletters. In de hoop dat velen zijn voorbeeld volgen en de kortingscodes sites als affiliate weigeren.
ASPIRANT KOPERS SURFEN WEG VAN JE SITE OM EEN KORTINGSCODE TE ZOEKEN EN KEREN VERVOLGENS TERUG OM ,AL DAN NIET MET EEN GEVONDEN KORTINGSCODE, AF TE REKENEN........
Wat een niveau.. Als zelfs de capslock eraan moet geloven zit het wel diep..
Trends moet je optimaliseren, niet 'negeren'. Bijna les 1 van marketing. Als je nog steeds niet doorhebt dat dit een trend is houdt de discussie een beetje op. Ook heeft een adverteerder zelf veel in de hand: men kan alles zelf beheren / optimaliseren / vakjes verkleinen / maximale exposure inzetten, etc. Hier kan je de mening van Bol.com daar ook over lezen: http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2011/06/bol.com-en-het-effect-van-loyalty-en-kortingssites/
Bij Imbull helpen we graag met het optimaliseren van dit kanaal, vrijwel alle critici gaan na een testcase overstag en zetten ons volop in, elke keer weer. Tevens zijn wij flexibel en doen wij niet moeilijk over met welke partners de adverteerder samenwerkt. Dat moet de adverteerder vooral zelf bepalen!
Hej Jochem, goed dat je blijft reageren. Twee vragen nog.
De discussie begon over de reisbranche, zijn daar ook positieve cases te presenteren over het succesvol inzetten ervan. De retail-cases kennen we, Zalando krikt de orderwaarde op, en bol.com ken ik ook uit eigen historie wel. Maar werkt het ook bij grote aankopen als een pakketreis, of een weekendje weg?
Nogmaals in capslock:
KOPERS SURFEN WEG UIT DE WINKELWAGEN OM DE KORTINGSCODE TE GAAN ZOEKEN OMDAT HET FORMULIER DAAROM VRAAGT!
Artikelen van 2 jaar oud zijn niet actueel.
Thanks Roy. In alle PR tips staat dat je vooral 'niet' moet reageren op dit soort berichten/reacties want je associeert je met iets negatiefs, dus vind ik het een uitdaging om het vooral wel te doen =) (Dom wellicht, maar wel een uitdaging)
Ja deze cases zijn er, in NL zijn wij sinds vandaag begonnen aan het opbouwen van een nieuwe case waar wij gaan proberen om 100en *(puur additionele focus) sales te genereren voor een travel partij. Met een social reach van 200.000 man Plus + 300K (top/dedicated) e-mail adressen moet dit lukken. Cases zijn er in het verleden wel, mede target driven hebben wij 'giga' resultaten laten zien. Dit zijn de leukste: Laat ons maar ploeteren, dan laten wij snel zien wat er extra binnen kan komen. Stuur een mail en ik stuur je de adverteerders door waar ik het nu over heb overigens. Geen zin om die te assoscieren met deze negativiteit.
Maar ook vanuit onze kant wel mindere cases: Als een adverteerder niet voluit kan en wil gaan wordt het ook wat moeilijker. Zelf ben in ontevreden over een test laatst met Arke (geen code, maar actie) waarin we alles moesten geven om de testen wat we konden. Er kwam 'jammer' genoeg niet genoeg volume uit. Dit heb je ook soms en dan kan ik mijn PC wel door het raam smijten. Weekendjeweg partijen zijn ook moeilijker, echter werken wij bijv. wel al jaren samen met een Hotels.com, internationale partijen hebben de voucher strategieën vaak beter op orde! Kijk ook hier anders naar wat er nu in UK happening is: http://www.vouchercodes.co.uk/cats/travel/ Ook dit zal uiteindelijk naar NL komen.
Afijn, ook dit wil ik graag nog delen over dit onderwerp, een goede reply over dit onderwerp van een concurrent van ons uit Engeland, klagen en stilstaan is wellicht niet de goede strategie binnen affiliate marketing:
" Are voucher sites bad news for other types of affiliate because they are inherently more likely to get the last click before a sale?
When any new affiliate channel starts to gain traction this question always comes up. It happened with paid search, cash back and now vouchers. I think vouchers present a great opportunity for affiliates and a huge range of different affiliates are now embracing them - content, price comparison, search and email to name a few.
One of the most intelligent comments Ive seen on the subject came from the A4U Forum where one member highlighted that this market is continually changing and to be successful as an affiliate you need to embrace new opportunities. Essentially they were saying that if vouchers are becoming more popular - its user driven and so rather than complaining about them simply embrace them. Include them on your content site, improve your user experience and get the benefit too.
I would like to see more data released from merchants and networks regarding how the different types of affiliate activity fit into the purchase process. "
@Jochem Het spijt me te lezen dat je een beleidskeuze gebaseerd op cijfers als negatief betiteld. Zoals je zelf al aangeeft passen niet alle partijen zomaar bij elkaar.
Je noemt bijvoorbeeld dat de samenwerking tussen Imbull en Arke niet heeft gewerkt, maar onze samenwerking met Arke verloopt naar volle tevredenheid. Wij steken er veel effort in om de juiste klanten naar hen toe te sturen en andersom ondersteunen zij hun acties met doelgroepgerichte uitingen.
Wij zien duidelijk een aantoonbaar (op cijfers gebaseerd) conversieverlies bij partners/merchants die een actiecode veld in het boekingsproces hebben staan en samenwerken met kortingcode sites.
Het is ons goed recht om zodoende deze policy door te voeren. Als mijn bezoeker op zoek is naar een kindvriendelijk hotel, dan gaat onze voorkeur er naar uit om de aanbieder te tonen die geen actiecode veld in het boekingsproces heeft staan en niet samenwerkt met een kortingscodesite. Niet omdat we iets tegen kortingscodes sites hebben, maar omdat dit voor ons in sommige gevallen een substantieel conversieverlies betekend.
Wij zijn een familievakantie platform en bij onze bezoekers (gezinnen met kinderen) begint het verkoopproces echt niet met een kortingscode. Echter, wanneer zij in het boekingsproces een actiecode zien staan, dan gaan ze uiteraard wel op zoek naar de mogelijke korting. Heel logisch, want iedere Nederlander is dol op korting.
Helaas verliezen wij in dit geval vaak de commissie door een 10 seconden bezoek aan een kortingscode site waar de klant zelf ook nog eens geen korting vindt. Ze worden via uitingen als Klik hier voor korting teruggebracht op de site van de reisaanbieder en ondertussen is wel de cookie voor de kortingscode site gezet.
Echter, in het geval er reisorganisaties zijn die graag met kortingscode sites samenwerken omdat dit voor hen succesvol is dan heb ik daar echt helemaal niets op tegen.
Wellicht zijn er wel merchants/reisorganisaties voor wie kortingscodesites -die ineens een mail kunnen sturen naar 300k e-mail adressen /veel traffic leveren- veel beter werken dan informatieplatforms zoals Kids Vakantiegids.
Ik vind dat iedere merchant en affiliate de beleidskeuzes moet maken die past bij zijn of haar groeistrategie.
Zoals al eerder is genoemd heet dit marktwerking en heeft dit niets met negativiteit te maken.
'Het bedrijf schat het eigen conversieverlies bij zulke reisverkopers op circa 40 procent.'
Hoe moet ik dit zien? En hoe is dit berekend?
@Martine Bakx, Caps lock day is pas op 22 oktober.
@Arjan Ik kan me voorstellen dat Jochem of welke andere affiliate/adverteerder geen inzage geeft in zijn statistieken, het maakt het voor adverteerders wel moeilijker om beslissingen te nemen binnen affiliate marketing. Maar goed, laten we het een en ander proberen af te pellen per verkeersbron. Ik kijk hiervoor deels naar eigen data binnen zoekmachine marketing en de klik -> sale tijd per affiliate of groep affiliates en de mogelijke verkeersbronnen van deze partners.
In de comments worden direct traffic, social media, e-mail, search en overige partners (metronieuws/startpagina) als verkeersbronnen van kortingscode websites genoemd. Die laatste zal niet van toepassing zijn voor elke kortingscode affiliate, maar goed.
Direct traffic:
Een deel van de bezoekers zal binnenkomen op de homepage van een kortingscode site. Als bezoekers iets willen kopen gaan ze op zoek naar een product (vakantie Griekenland, kapstok, 50 tinten grijs o.i.d.). Kortingscode websites focussen zich echter op webwinkel namen (daarover bij het kopje search meer). Maar die bezoeker die via de homepage binnenkomt kiest een webshop, klikt op een code en wordt doorverwezen naar de betreffende webshop. Fan van google trends? Tik dan je websitenaam (of die van een kortingscode website) + de domeinextensie in om de interesse te bekijken: http://www.google.nl/trends/explore#q=fonq.nl%2C%20actiecode.nl%2C%20actiepagina.nl%2C%20kortingscode.nl&geo=NL&date=today%2012-m&cmpt=q
Koopt deze bezoeker iets dan zal de klik -> sale tijd langer zijn dan die van een bezoeker die via search terugkomt.
Ps; de kortingscode website is er erg op gebrand om de klik weg te zetten bij de adverteerder, de code wordt pas getoond op het moment dat de bezoeker klikt (ook als hier geen code staat). Begrijpelijk vanuit de affiliate, het kan adverteerders doen vermoeden dat er iets niet helemaal netjes gaat.
Social Media:
Waar websites van Jochem veel fans heeft hebben andere kortingscode websites dat minder (of niet). De betrokkenheid van die fans kan je berekenen door het aantal interactions per mille te meten. Kopieer de facebook url en plak hem hier: https://app.conversocial.com/profiler/. Daarnaast is het verstandig om bij de likes van deze pagina te kijken wat de populairste doelgroep van de pagina is. Past deze wel of niet bij jouw website? Dit kan je meenemen in je overweging om wel of niet met kortingscode sites te werken.
Ook via social media zal de klik -> sale tijd langer zijn dan via search.
E-mail:
Dit is voor mij een grijs gebied, misschien dat iemand anders hier meer over kan vertellen.
Overige partners:
Elke kortingscode website zal via referrals verkeer binnenhalen. Links op de home van startpagina en aan de rechterkant van metronieuws zullen zeker verkeer opleveren. Bij die laatste wordt gefocust op een top 10 kortingscodes. Hoe groot is de kans dat kleine adverteerders hier tussenkomen en hier profijt van hebben? Over de klik -> sale tijd via deze partijen kan ik weinig zeggen
Search:
Nu wordt het interessant! Ga naar 5 willekeurige kortingscode websites en kijk naar de categorisatie van hun website. Er wordt altijd gesproken over korting bij winkels en niet op productgroepen, dit gecombineerd met de geplaatste content (de keyword density (m.b.t. keywords als shopnaam kortingscode) is vaak erg hoog. Beide punten doen mij in ieder geval vermoeden dat search een belangrijke verkeersbron is voor kortingscode websites. Als je zoekt op je winkelnaam i.c.m. de term kortingscode zie je ook dat meerdere kortingssites adverteren in adwords. Wederom een indicatie dat search erg bekend is.
De sales in het affiliate netwerk met een korte klik -> sale tijd (< 15 minuten) zou ik toekennen aan dit verkeer. Het is een aanname, maar zoals Arjan opmerkt is de kans groot dat het hier gaat om bezoekers die in de winkelwagen een kortingscode veld zien en even googlen. Ze kijken en klikken op één of meerdere kortingscode sites, vinden wel of niet een code en bestellen.</p> <p>Zoals in een eerdere comment aangegeven heb ik voor fonq.nl een kortingscode pagina aangemaakt (deze http://www.fonq.nl/informatie/kortingscode_fonq/) om te kijken of we een deel van het search verkeer af kunnen vangen met een eigen pagina waar we soms wel en soms niet een code plaatsen (gewoon om te kijken wat er gebeurd met het conversie %). Met deze pagina halen we meer verkeer en sales binnen dan via kortingscode websites (toen we daar nog mee samenwerkten) binnen affiliate marketing.</p> <p>Op basis van bovenstaande kan je concluderen dat een deel van de traffic via kortingscode websites van toegevoegde waarde is (social, mail en direct traffic), maar dat je search verkeer voor een deel kunt afvangen met een eigen pagina. De vraag die je jezelf als adverteerder moet stellen is Is het aanvullende verkeer (buiten search om)van kortingscode websites me zoveel waard dat ik bereid ben om de kosten hiervan te betalen. Deze kan je alleen maar beantwoorden door te testen</p> <p>Maak die kortingscode pagina dus even aan voor je eigen webshop, zorg dat je een 1<sup>e</sup> organische positie pakt in adwords en geef kortingscode affiliates aan dat ze jouw merknaam moeten uitsluiten in hun adwords. Analyseer je data en ga wel of niet verder met kortingscode websites, het is jouw keuze.</p> <p>PS, inderdaad kudos voor Jochem dat hij reageert op posts als deze. Dat zouden andere affiliates, maar zeker ook de affiliate netwerken moeten doen. Zij mogen ook wat transparanter worden.</p><p> </p>
Op basis van analyses van onze eigen cijfers en terugkoppelingen vanuit merchants en netwerken zien we in enkele gevallen een conversieverlies dat toe is te schrijven aan het verliezen van de sale aan kortingcodes sites.
In onze eigen cijfers zien we dat merchants die niet met kortingscode sites werken duidelijke beter converteren/presteren.
Hiernaast zijn er cases van merchants die na het opstarten van de samenwerking met kortingscodesites een sterk toenemend conversieverlies constateerden bij infosites.
Op basis hiervan hebben enkele van deze partijen besloten te stoppen met de kortingscode sites. Voor hen heeft het kwalitatief verkeer vanuit infosites een hogere waarde en hier willen zij prominent aanwezig zijn.
Zoals ook genoemd in het persbericht is de 40% zodoende een schatting, maar voor ons reden genoeg om de proef op de som te nemen en de policy door te voeren om merchants die een actiecode veld in het boekingsproces hebben staan en samenwerken met kortingscode sites lager te ranken.
@wouter staat genoteerd. Vorige week was het Comic Sans day, mijn favoriete lettertype, ook al gemist.
Ik ben verbijsterd dat kortingssites draaien op affiliate. Altijd gedacht dat ze het moesten hebben van advertenties (adsense e.d.). Dat ze indirect, dus zonder dat de adverterende partij het door heeft, geld dmv kliks binnen halen.
Interesante discussie. Wij proberen het met onze site het over een (iets) andere boeg te gooien door tevens producten uit feeds te tonen in combinatie met aanbiedingen en codes. Zie http://www.kortingscodes.nl/producten/.
Iedereen heeft het over kortingscodes maar wellicht dat retargeting ook van invloed is op de conversie van 'content sites'?
Persoonlijk zou ik als content site van deze bedreiging gewoon een kans maken door zelf exclusieve kortingscodes aan te bieden.
Ik vind dat die korting sites het nog heel netjes houden... Kijk maar eens naar de Spam King!
http://www.itpro.co.uk/security/25195/spam-king-of-facebook-faces-up-to-three-years-in-jail