Twinkle | Digital Commerce

CBS: 7,1 miljoen Nederlanders frequente webkoper

2017-05-27
900840
  • [nieuws]
  • 1:15

Vier op de vijf Nederlandse internetgebruikers kochten afgelopen jaar een product of dienst online, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek becijferd. Van deze 9,8 miljoen webshoppers rekent het CBS er 7,1 miljoen tot de groep van frequente webkopers.
 
Het CBS heeft een aantal data over online winkelen gebundeld en vanochtend gepubliceerd op zijn website. Van de in totaal 12,3 miljoen Nederlandse internetgebruikers kochten er vorig jaar 9,8 miljoen online, wat neerkomt op 80 procent.

Meer regelmatige webkopers
Het aantal ‘frequente e-shoppers’ in ons land is opgelopen tot 7,1 miljoen Nederlanders ofwel 58 procent van de internetgebruikers. Dit percentage lag in de eerste helft van 2011 nog op 55 procent, net als in 2010. Na een periode van stagnatie is het aantal regelmatige webkopers dus weer gegroeid. Een frequente e-shopper is iemand die in de drie maanden voor de CBS-peiling nog een aankoop deed online.

Met onderstaande figuur brengt het CBS de (nominale) ontwikkeling van het aantal online kopers en frequente online kopers in Nederland in beeld. Te zien is dat steeds minder internetgebruikers niet online kopen:

Kleding en sportartikelen populair
Het CBS rapporteert verder dat vorig jaar in geen categorie door zoveel frequente e-shoppers (mannen en vrouwen samen) werd gewinkeld als in ‘reizen, accommodaties en vakanties’. Onder vrouwen sec ligt het percentage webkopers van ‘kleding en sportartikelen’ echter hoger:



Meer data van het CBS vindt u hier.