Twinkle | Digital Commerce

Brussel: échte interne markt nog ver weg

2017-11-11
180101
  • 1:44

Slechts 35 procent van de Europese burgers heeft vertrouwen in aankopen bij een webwinkel uit een andere lidstaat, constateert de Europese Commissie. In de praktijk koopt maar 11 procent wel eens online over de grens. Er moet veel gebeuren om een échte interne markt te creëren.

De Europese Commissie heeft deze week een digitaal scorebord gepubliceerd waarin de online prestaties van de Unie en de individuele lidstaten in perspectief worden geplaatst. In het rapport van 204 pagina’s (pdf) staat onder meer dat 41 procent van de EU-burgers afgelopen jaar een online aankoop deed en dat het percentage cross- border online shoppers groeide van 9,6 procent in 2011 tot 11 procent in 2012. In ons land, zo schreef Twinkle eerder, kocht 14 procent van de volwassenen online in een andere lidstaat.

'Verbeteringen nodig'
Tegenover de groei van de cross-border bestedingen - te weinig om Neelie Kroes’ ambitie voor 2015 te vervullen -  staat een afname van het consumentenvertrouwen in buitenlandse webhandelaren. ‘Positief is dat de elektronische handel is toegenomen, maar op andere vlakken zijn verbeteringen nodig’, zegt Eurocommissaris voor consumentenbeleid Neven Mimica dan ook in een persverklaring. ‘Ik zal rekening houden met de resultaten van het scorebord en bijvoorbeeld een internetplatform voor geschillenbeslechting opzetten en maatregelen nemen om de handhaving van regels tegen oneerlijke handelspraktijken te verbeteren.’

Geschillenbeslechting en richtlijn consumentenrechten
Mimica doelt allereerst op uitgewerkte plannen voor online geschillenbeslechting (vanaf januari 2016), waardoor consumenten conflicten met buitenlandse internethandelaren sneller en goedkoper kunnen oplossen zonder tussenkomst van de rechter. Met de nieuwe Europese richtlijn over consumentenrechten, die vanaf juni 2014 in alle lidstaten zal gelden, worden onder andere de regels voor verkoop op afstand geharmoniseerd.

Vergelijkers als vliegwiel
De Europese Commissie heeft deze week laten weten samen te werken met betrokken partijen om de kwaliteit van vergelijkingssites te verbeteren en grensoverschrijdende vergelijkingen te vergemakkelijken. Vergelijkers zouden een vliegwiel kunnen zijn voor cross border e-commerce.

Begin vorig jaar deed de Europese Commissie al 16 toezeggingen om de grensoverschrijdende webhandel aan te jagen.