Twinkle | Digital Commerce

Zoover stapt in dynamic packaging

2017-05-27
21256

Zoover is ‘voor 60 tot 70 procent’ tevreden over zijn retailactiviteiten, aldus CEO Stephan Bosman. De beoordelingensite zal zich meer en meer gaan positioneren als boekingsite, zei hij. Eind dit jaar wil Zoover als virtuele touroperator zijn entree maken in dynamic packaging.

Bosman sprak vandaag op de Global E-commerce Summit in Barcelona over de retailactiviteiten van Zoover, waarmee afgelopen december voorzichtig werd begonnen. Er verscheen een checkout-functionaliteit op de site en naast het cpa-(cost per action) werd een cps-(cost per sale) model omarmd. Daarbij werd Zoover geholpen door de praktijkervaringen van de Duitse zuster HolidayCheck.

E-commerce speler
Volgens Bosman genereert het ‘winkelmandje’ van Zoover inmiddels enkele miljoenen euro per maand. ‘Maar we zijn er nog niet. We zien dat consumenten vaak niet weten waar ze nou eigenlijk boeken. Ook als ze via ons cpa-model op de site van een reisagent boeken, bellen ze ons met vragen over hun reis. Dat merken we nu we een callcenter hebben. De komende periode gaan we werk maken van een scherpe positionering als e-commerce speler.'

Touroperators gaan direct
Op Zoover.nl worden reizen van de meeste Nederlandse touroperators verkocht, vertelde Bosman verder over de eerste retailervaringen. ‘TUI, een grote partij, zit echter niet in ons retailmodel en dat is hun goed recht’, aldus Bosman ‘Zij willen steeds meer reizen direct verkopen via eigen kanalen. Het is een trend die we sowieso waarnemen in de markt. Sunweb (van Sundio, red.) verkoopt ook direct en die partij is recent met reviews begonnen, het terrein waar wij groot mee zijn geworden. Er is kortom een hoop gaande in onze branche.’

Virtual touroperator
Een andere trend in travel is dynamic packaging, waarbij consumenten zelf vakanties samenstellen (bijvoorbeeld vlucht, appartement en auto), in plaats van die in gebundelde voorverpakking te kopen. Zoover wil daarin ook actief worden, zei Bosman vanmiddag: ‘In december hopen we dat we onze bezoekers één stream kunnen bieden, met naast het huidige aanbod van online travel agents (OTA’s) en touroperators ook losse producten. Daarmee wordt Zoover een virtual touroperator. We kijken nog of we een eigen oplossing gaan maken of dat we met een derde partij in zee gaan.’

Zie ook: ‘Zoover kan heel groot worden met retail’ (Twinkle 10-2012).