Twinkle | Digital Commerce

Polare brengt voorraadinfo online, komt met zuilen in winkels

2017-11-09
257278

Polare, de naam waaronder Selexyz en De Slegte verdergaan, gaat actuele winkelvoorraden communiceren online. Eind dit jaar moet het mogelijk worden om in de winkels van de keten te bestellen uit het complete boekenassortiment.
 
Dat zei Paul Dumas van ProCures Investments eind vanmiddag bij de presentatie van Polare. In Theater Singer in Laren sprak hij tegen een zaal vol medewerkers, vertegenwoordigers van bureaus, uitgevers en andere mensen uit het boekenvak. Dumas is directeur van ProCures Investments, dat anderhalf jaar geleden eigenaar werd van Selexyz. De investeringsmaatschappij, die in de markt is voor Free Record Shop, was toen al eigenaar van De Slegte.

Vlucht vooruit
Selexyz en De Slegte gaan vanaf deze week online en offline samen verder als Polare, een naam die al was uitgelekt. ‘We maken de vlucht vooruit’, zei Dumas vanmiddag in Laren. ‘Dat is het enige juiste wat je in de huidige storm kunt doen.’ Dat er al veel reparatiewerk is verricht bleek uit Dumas’ opmerking dat de fusieketens in het eerste volledige jaar na de overname zwarte cijfers wisten te schrijven, terwijl het verlies daarvoor nog op 15 miljoen euro uitkwam. Bij de benodigde herstructurering werd afscheid genomen van een aantal winkels en van winkelpersoneel.

Merkwaarden
Dumas deelde vanmiddag informatie over de merkpersoonlijkheid van Polare (‘vrouwelijk, in de groei van haar leven’), de propositie van de keten (‘Wij zijn hét theater van ’t leven’) en de merkwaarden: Polare moet wow, now, gepassioneerd, eigentijds en compleet zijn. En bovenal moet de formule een gids worden in het enorme boekenaanbod. Dat verklaart ook de nieuwe naam, die verwijst naar de Poolster.

Food For Brains
Polare gaat werken met zes verschillende thematische werelden met eigen kleuren, die klanten zowel online en offline wegwijs moeten maken. De winkels worden voorzien van koffiecorners met gratis wifi, die de naam Food For Brains (afgekort tot FFB) dragen. Polare zal ook studieboeken gaan verkopen. ‘Daarmee willen we weer jongere groepen aan ons binden’, aldus Dumas. Ook ebooks behoren tot het assortiment van de nieuwe formule.

Website en mobiele app
Dumas zei vanmiddag dat de nieuwe website van de boekhandelsketen aanstaande donderdagavond zal worden gelanceerd, een dag later dan nog altijd wordt gecommuniceerd op Selexyz.nl, Deslegte.com en Polare.nl. De zoekfunctie krijgt een prominente centrale plek op de site, waarop ook reviews en ratings terugkeren. ‘Uiteindelijk willen we een community bouwen’, aldus Dumas, ‘voor, door en van lezers. Daarvoor hebben we vast de ruimte gecreëerd.’

Mobiele app
Polare gaat webshoppers online inzicht bieden in actuele winkelvoorraaden van zowel nieuwe als tweedehands boeken. De functionaliteit is ook te vinden in de iPhone-applicatie die gereed is voor lancering. Binnen enkele weken zal ook een Android-applicatie beschikbaar komen. De apps zijn voorzien van een barcodescanner die mobiel bestellen moet vergemakkelijken. ‘De volgende stap zit ‘m in customer loyalty’, aldus Dumas over de mobiele mogelijkheden. ‘We hebben natuurlijk te maken met de Wet op de vaste boekenprijs, dus zoeken we nog naar andere wegen om vaste klanten voordeel te bieden.’

Winkels ook distributie- en bestelpunt
De winkels van Polare - de naam prijkt vanaf aanstaande vrijdag op alle gevels – gaan niet alleen als verkooppunt dienen, zei Dumas vanmiddag. Het worden ook distributiepunten, waarbij Dumas wees op een lopend experiment met ‘boekbrommers’ in Groningen, Nijmegen en Utrecht. Webshoppers kunnen boeken daar binnen twee uur laten bezorgen. In de vestigingen van Polare moet het eind dit jaar ook mogelijk zijn om te bestellen uit het complete assortiment van de keten, dat miljoenen titels beslaat. Dumas sprak in dit verband van het aanboren van de long tail.

Commercial
Om zijn bekendheid te vergroten zal Polare de komende periode voorbij komen in tv-commercials op de publieke zenders. Dumas maakte duidelijk dat op landelijk niveau altijd alleen de nieuwe naam wordt gecommuniceerd, terwijl lokaal ook nog zal worden verwezen naar de namen van voormalige Selexyz-winkels als bijvoorbeeld Scheltema (Amsterdam), Donner (Rotterdam) en Broese (Utrecht).


Gerelateerde artikelen: