Twinkle | Digital Commerce

‘Gros webwinkeliers stelt domeinnaam niet veilig’

2017-05-27
250188
  • 1:50

De meeste grote online retailers in Nederland borgen hun bedrijfscontinuïteit onvoldoende, omdat domeinnamen zijn ondergebracht in werkmaatschappijen. Dat stelt ICTRecht op basis van een eigen inventarisatie. 'Als de werkmaatschappij failliet gaat is de onderneming alles kwijt.'
 
ICTRecht onderzocht waar de online retailers uit de Twinkle100 domeinnamen hebben ondergebracht. Aanleiding is het faillissement van de Free Record Shop. ECI exploiteert de webwinkel van die keten, maar omdat de domeinnaam in de failliete boedel zit kan de curator besluiten die te verkopen. Steven Ras, partner van ICTRecht, schreef vorige week op deze site al over de juridische lessen die webwinkeliers daar uit kunnen trekken.

Meeste risico's
Uit de inventarisatie van het adviesbureau blijkt dat de domeinnamen van acht op de tien spelers uit de Twinkle100 op naam staan van de werkmaatschappij. ‘Een grote webwinkel bestaat vaak uit meerdere bv’s of andere rechtspersonen’, legt juriste Itte Overing van ICTRecht uit. ‘De werkmaatschappij, één van die rechtspersonen, loopt veelal de meeste risico’s. Hier is het personeel in ondergebracht en worden de contracten met leveranciers aangegaan. De werkmaatschappij is daarom niet de meest geschikte partij om waardevolle bezittingen van de onderneming in onder te brengen. Als de werkmaatschappij failliet gaat is de onderneming alles kwijt.’

Bescherming
Webwinkels doen er volgens Overing verstandig aan om de domeinnamen in de holding of een aparte Intellectual Property (IP) bv onder te brengen. ‘Zo bescherm je de domeinnaam. Het wijzigen van de houdergegevens bij de SIDN is zo gedaan. Dit kan via de hostingprovider. Het enige wat nog moet gebeuren is het verstrekken van een licentie op de domeinnaam aan de werkmaatschappij.’ Als een domeinnaam buiten de failliete boedel valt kan een onderneming bijvoorbeeld een herstart maken op het domein of de domeinnaam zelf verkopen. ‘Daar zitten wel een aantal haken en ogen aan', nuanceert Overing. 'Zo moet je bijvoorbeeld ook de merknaam veilig stellen, anders staat de curator sterker.'

Merken
Overing noemt het opvallend dat grote online retailers weinig aandacht hebben voor de thematiek. ‘Wat voor de domeinnamen geldt, geldt in mindere mate ook voor merken’, voegt ze toe. ‘Deze worden vaak op de naam van de werkmaatschappij geregistreerd, omdat daaraan ook wordt gefactureerd door het merkenbureau. Maar er wordt niet of in ieder geval te weinig gedacht aan de continuïteit.’