Flavourites lanceert eind komende zomer een webwarenhuis onder de naam Flavourites Store. Anders dan op Flavourites.nl kunnen producten er direct worden gekocht. Daarmee gaat Flavourites, voorloper in curated commerce, een nieuw model hanteren op basis van cost per sale.
Flavouritesstore.nl moet in september de deuren openen, aldus Natascha Kloosterman. Zij stond in 2007 aan de basis van Flavourites.nl. Voor die site selecteert ze samen met haar compagnon Marije Mulder webwinkels die zich richten op drukbezette vrouwen en die zich aanmelden voor opname. Daarvoor betalen ze maandelijks een vast bedrag van 12,50 euro, laat Kloosterman weten. Tegen extra betaling kunnen ze ervoor zorgen dat hun webwinkel beter zichtbaar wordt op de verzamelsite.
Van winkelselctie naar productselectie
Kloosterman vertelt dat ‘de leukste producten uit de leukste shops’ op Flavourites.nl een plek krijgen op Flavouritesstore.nl: ‘De bij ons aangesloten webwinkels kunnen zelf artikelen uploaden, waarbij we expliciet vragen om vrijstaand beeldmateriaal. Ook hierbij maken we zelf een selectie en we hanteren in die zin een eigen inkoopbeleid. Maar omdat onze klanten sowieso al bij ons in de smaak vallen, zullen veel van hun producten dat ook doen. Het is ons doel om het de consument nog makkelijker te maken.’
Performance based
Voor opname in Flavourites’ webwarenhuis betalen webshops ook een fee van 12,50 per maand en daarnaast een verkoopcommissie van 15 procent. Flavouritesstore.nl krijgt een winkelmandje en daarmee gaan Kloosterman en Mulder dus voor het eerst (deels) werken met een performance based model, op basis van gerealiseerde verkopen van partners (cps), die zelf tekenen voor de verzending van producten. Flavourites zet de stap die andere webwinkelportals als Vergelijk.nl, Zoover, Beslist.nl en Kieskeurig.nl al zetten of willen zetten.
‘Wehkamp. voor de niche’
Flavouritesstore.nl wordt nu al in stilte getest en in de zomer moet het webwarenhuis worden gevuld. Kloosterman: ‘In september moeten de deuren open gaan, waarna we willen uitgroeien tot een soort Wehkamp, maar dan voor de niche. Wat we verder nog graag zouden willen? We zijn aan het nadenken over fysieke retailconcepten, daar zien we toekomst in. Of het pop-up stores of vaste winkels moeten worden weten we nog niet, en ook bijvoorbeeld nog niet of mensen er fysieke producten moeten kunnen kopen om direct naar huis mee te nemen. We zijn daar volop over aan het nadenken, ik zie het als een soort speeltuin.’
Flavourites Live
Flavourites.nl trekt momenteel ongeveer honderdduizend bezoekers per maand, een aantal dat volgens Kloosterman stabiliseert. ‘Maar dat vind ik in het huidige concurrentieveld niet gek.’ Aanstaande november viert Flavourites het eerste lustrum van de fysieke winkelbeurs Flavourites Live, die afgelopen jaar 6.500 bezoekers trok. Voor de tweede keer in successie wordt tijdens het driedaagse evenement ook Flavourites Live Business georganiseerd . Online ondernemers (in spe) kunnen daar informatie krijgen over het runnen van een eigen webwinkel.
Leuk maar kansloos initiatief.
12,50 per maand om te mogen winkelen in een verzamelbak met websites? Hmmm klikt inderdaad kansloos...
Eh de 12,50 is volgens mij voor de merken/winkels die willen verkopen. Ik zou dit wel willen met mijn merk.
@Flavour: Irene heeft gelijk; webshops betalen 12,50 euro per maand bij wijze van starttarief. De tekst is aangepast.