De Chinese e-commerce markt wordt gedomineerd door Alibaba. Volgens Lac Tran van Web2Asia mag gerust worden gesproken van een monopolie. Europese bedrijven die in China willen verkopen kunnen dan ook niet om de e-commerce reus heen.
Alibaba is behalve van de gelijknamige online groothandel (b2b) onder andere eigenaar van de grootste Chinese online consumentenmarktplaats Taobao.com (c2c) en van Tmall.com, de grootste site waar merken en retailers hun waren aan de man brengen (b2c). ‘Alibaba is Amazon en eBay samen, maar dan nog veel groter’, wilde Tran vandaag een beeld geven op de Global E-commerce Summit in Barcelona.
Vijftigduizend transacties per minuut
Alibaba tekent volgens Tran voor 60 tot 65 procent van de hele Chinese e-commerce markt. ‘Via de verkoopsites vinden iedere minuut meer dan vijftigduizend transacties plaats. Daarnaast is Alibaba dominant in payments, in webanalyse en noem maar op.’ Door dat alles - geen bedrijf heeft zoveel data over Chinese consumenten - is Alibaba als marktleider niet of nauwelijks in te halen in Tran’s optiek: ‘Tenzij ze de Chinese overheid tegen zich in het harnas jagen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.’
‘Vergeet Google, Facebook en Twitter’
Over enkele jaren zal China mondiaal de grootste e-commerce markt zijn, refereerde Web2Asia's Tran aan internationaal onderzoek. Verschillende gevestigde Westerse retailers als Best Buy, Media Markt en eBay kwamen af op die potentie om een eigen positie op te bouwen. Bijna zonder uitzondering kwamen ze van een koude kermis thuis. ‘En ook Amazon heeft het moeilijk. Het is een heel ander spel. Om te kunnen slagen in China moet je Google, Facebook en Twitter bijvoorbeeld simpelweg wegdenken, die tellen totaal niet mee. Eigenlijk moet je alles wat je weet vergeten als je hier begint.'
Tmall
Aanwezigheid op Alibaba’s marketplace Tmall is zo’n beetje een must voor internationale (retail)merken die willen profiteren van de groeiende markt. Volgens Tran verkopen momenteel niet minder dan zeventigduizend multinationals producten op Tmall, waaronder Levi’s, Mango en Marks & Spencer. Omdat Alibaba weigert resultaten door te geven aan China’s grootste zoekmachine Baidu, is Tmall voor de meeste Chinese webshoppers behalve het eind- ook het beginpunt. Dat wil volgens Tran niet zeggen dat een eigen e-commerce site overbodig is voor Westerse merken: ‘Je kunt Tmall-klanten daarnaar verwijzen en dat is goed voor de customer lifetime value. Behalve gegevens van kopende klanten krijgen verkooppartners overigens niets van Alibaba. Het bedrijf beschikt over bakken met data over surfgedrag en dergelijke, maar die biedt het op de markt te koop aan.’
Lees ook:
- Webverkoop in China, 10 aandachtspunten, (29 mei, 2013)
- Analisten waarderen Alibaba op 50 miljard euro, (8 mei 2013)
- Alibaba Group lanceert nieuwe zoekmachine (19 februari 2013)
-
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
China? ‘It’s a yin & yang Alibaba world’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.