Twinkle | Digital Commerce

Block vraagt om uitstel van betaling

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:07

Elektronicaketen Block heeft financiële problemen. Het bedrijf heeft om die reden vandaag uitstel van betaling aangevraagd.

‘Vanwege de oplopende verliezen binnen het bedrijf en ongewijzigd slechte vooruitzichten door de economische malaise, heeft de bank maatregelen genomen waardoor het bedrijf in betalingsproblemen is gekomen’, laat mede-eigenaar Ed de Block vanmiddag weten. ‘Het onvermijdelijke gevolg was, dat surseance van betaling aangevraagd moest worden.’ De webshop (Block.nl) van de keten is momenteel gesloten vanwege ‘onderhoud’.

Block heeft volgens de keten zelf last van consumenten die minder uitgeven en 'lege winkelstraten', meldt het bedrijf aan NU.nl. Ook lijdt het bedrijf onder concurrentie van webwinkeliers en overheidsmaatregelen om verkoop op afbetaling te beteugelen. Het is mogelijk dat het familiebedrijf uit 1955 een faillissement tegemoet gaat. De directie zegt de aan te stellen bewindvoerder alle medewerking te willen verlenen ‘bij pogingen om zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden in geval van verkoop van (delen van) het bedrijf.’

Block heeft 20 fysieke winkels in Nederland. Er zijn ongeveer 180 mensen werkzaam bij de keten.

ICentre
Eerder deze week werd bekend dat het in de problemen geraakte iCentre van Apple mogelijk wordt overgenomen door BAS Group. Net als Block gaf iCentre in een persverklaring aan dat de financiële problemen van het bedrijf zijn ontstaan dankzij ‘snel teruglopende verkopen als gevolg van de stagnatie in de consumentenverkopen in ons land.’