Twinkle | Digital Commerce

Ahold: ‘omzetstijging Q1 door afhaalpunten en overname’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:35

Ahold zag zijn omzet in Nederland in het eerste kwartaal van dit jaar stijgen met 7,5 procent tot 3,5 miljard euro netto. Deze groei heeft de nummer 3 uit de Twinkle100 met name te danken aan de overname van pure player Bol.com en de opening van diverse Pick Up Points in Nederland.

Ahold noteerde in Q1 2013 een algehele omzetstijging van 4,4 procent op de cijfers uit het eerste kwartaal van 2012. CEO Dick Boer wijdt de groei in thuisland Nederland onder andere aan de opening van de diverse Pick Up Points in de afgelopen periode: ‘In Nederland steeg onze omzet met 7,5 procent, in een markt waarin het consumentenvertrouwen nog steeds laag is. We zijn tevreden met onze uitbreiding in België en met de sterke omzetprestaties van onze online activiteiten, die voor een deel te danken zijn aan het succes van onze afhaalpunten’, meldt hij in het kwartaalrapport.

Pick up Points
Dochteronderneming Albert Heijn heeft momenteel zes Pick Up Points, waarvan de vestiging in Heemstede de eerste was. De afhaalpunten hebben samen al vijftigduizend klanten ontvangen. Ahold zei eind 2011 te verwachten zijn online supermarktomzet met behulp van afhaalpunten te kunnen verdrievoudigen, tot 1,5 miljard euro in 2016. Albert Heijn bedient online nu 67 procent van het land.

Overname en uitbreiding
Ook de overname van Bol.com begin 2012 heeft volgens Ahold geleid tot een betere online positie van het bedrijf. Zonder Bol.com komt de totale omzetstijging van het concern uit op 4,4 procent (in plaats van de 7,5 procent die mét Bol.com is verworven). Bol.com opent binnenkort afhaalpunten voor online bestellingen in bijna alle Albert Heijn-vestigingen. Daarnaast kocht Ahold in Nederland verschillende Jumbo/C1000-winkels om te transformeren tot Albert Heijn-supermarkten en opende het concern twaalf vestigingen in België.

Het gehele kwartaalrapport kunt u hier lezen.