Twinkle schrijft regelmatig over de (technische) plannen en ambities van grote en kleine e-commerce bedrijven. Maar wat komt er van terecht? In deze tweede editie van de onregelmatig terugkerende rubriek ‘Twinkle volgt op’ staat Vershuys.com centraal.
Vershuys.com werd begin 2009 gelanceerd door internetondernemer Marwin Dekkers en groentehandelaar Huub Heijer. De webshop verkocht streekproducten die vers van het land kwamen. Belofte: wie voor elf uur s’ochtends bestelt, krijgt op die dag geoogste producten de volgende dag thuis gekoeld bezorgd. Vershuys.com kreeg steun van het Innovatiefonds van de provincie Limburg, de Rabobank en twee investerende fruithandelaren.
Dagelijkse boodschappen
Het bedrijf ging echter eind 2011 failliet. ‘Dit is te wijten aan het feit dat het aantal bestellingen dat wij ontvingen lager lag dan wij in het businessplan hadden berekend’, vertelt Marwin Dekkers aan Twinkle. ‘Wij verkochten naast de verse streekproducten geen dagelijkse boodschappen in onze webshop. Consumenten konden dus enkel een deel van de boodschappen bij ons aanschaffen en de rest moest nog steeds in de supermarkt worden gehaald. Het gevolg was dat mensen relatief vaak de verse artikelen dus in de supermarkt meenamen en niet apart online bij ons bestelden, behalve bij bijzondere gelegenheden zoals verjaardagen en feestdagen.’
Plus-assortiment
Het bedrijf maakte kort na het faillissement een doorstart bij Plus Benders, een supermarkt van ondernemer Geert Benders. Vershuys.com verkoopt nu naast de streekproducten ook de dagelijkse boodschappen in de webshop. Deze producten komen uit het 25.000 verschillende soorten artikelen tellende Plus-assortiment waar Vershuys.com gebruik van maakt. De twee bedrijven delen een magazijn in Venlo. Dekkers: ‘De verse producten zoals kaas, groenten en zuivel komen wel, net als voorheen, van een zeventigtal lokale leveranciers die zich bij ons hebben aangesloten.’ De eerder genoemde leveringsbelofte van de verse artikelen geldt eveneens.
Verkleining bezorggebied
Naast de verbreding van het assortiment heeft Vershuys.com zijn bezorggebied verkleind. ‘Wij bezorgden voorheen aan huishoudens die zich in een cirkel van negentig tot honderd kilometer van ons magazijn bevonden’, vertelt Dekkers. ‘Nu hebben we dit teruggebracht naar een cirkel van 45 kilometer. We willen dit bezorggebied in de toekomst weer langzaam gaan uitbreiden.’
Toekomst
Voor het komende jaar heeft Vershuys.com diverse projecten op de plank liggen. Dekkers: ‘We willen dit jaar de bezorgdiensten van Plus Benders en Vershuys.com verder integreren en het aantal streekproducten uit eigen regio in onze webshop nog verder vergroten. Daarnaast zijn we gestart met het testen van afhaalpunten voor de boodschappen uit de webshop. Deze bestellingen worden koel gehouden met behulp van actieve koeltassen. Er is een pilot geweest bij twee kinderopvangvestigingen in de regio. De komende tijd gaan wij deze afhaalpunten verder uitrollen naar tien tot vijftien locaties in kantines, tankstations, treinstations en tuinmarkten.’
Ook werkt Vershuys.com mee als de e-commerce tak van Fooddome, een nieuwe versmarktformule op circa 5.500 vierkante meter op het voormalige Floriade-terrein in Venlo. Dit betreft een initiatief van Geert Benders en Jan Klerken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Twinkle volgt op: Vershuys.com
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.