Twinkle | Digital Commerce

Free Record Shop vraagt faillissement aan

2017-11-08
180101
  • 2:29

Free Record Shop Nederland vraagt maandag faillissement aan. Vandaag zijn de 755 medewerkers van de keten en de vakbonden en leveranciers op de hoogte gebracht van het besluit. Een doorstart van de nummer 53 van de Twinkle100 lijkt ophanden.

De Nederlandse tak van Free Record Shop (FRS) gaat bekijken of de 141 filialen in het land voorlopig open kunnen blijven. ‘Het is kansrijk dat er winkels van de Free Record Shop in het straatbeeld blijven’, stelt de directie volgens de NOS. Free Record Shop België en Game Mania zijn niet bij het faillissement betrokken, omdat investeringsmaatschappij ProCures daar recent een meerderheidsbelang in heeft verworven.

Doorstart
In overleg met de curator worden de mogelijkheden voor een doorstart van FRS Nederland in afgeslankte vorm besproken. Hierover was ProCures sinds eind april met de keten in onderhandeling, maar dit resulteerde nog niet in een akkoord. ‘Wij zien zeker - met een aangepast businessmodel - nog toekomst in Free Record Shop. Daar gaan we ons hard voor maken’, zei ProCures-woordvoerder Bart Maussen bij de start van de onderhandelingen.

Kraan dicht
Free Record Shop verkeert al langere tijd in zwaar weer en het bedrijf was bezig met een reorganisatie om uit de rode cijfers te komen. Kredietverzekeraars Euler Hermes en Atradius besloten de reorganisatie niet af te wachten; zij draaiden begin dit jaar de geldkraan dicht. Ook Rabobank, de voormalige huisbank van FRS, wilde geen extra financiële steun meer geven.

'Bol.com voorbij'
Hans Breukhoven, oprichter van de Free Record Shop Holding, voorspelde eind 2008 nog dat zijn bedrijf Bol.com in twee jaar zou inhalen online. Dat het daarvan niet ging komen erkende hij een jaar later al. ‘Misschien zijn we wel niet zulke goeie webwinkeliers als we eerst dachten. We blijven toch vooral ouwe trouwe winkeliers.'

In de zomer van 2010 maakte FRS een nieuwe start met de verkoop van digitale content. Na games en muziek voegde het bedrijf in het voorjaar van 2011 videocontent toe aan zijn digtiale aanbod. Ook werd voorzichtig begonnen met de online verkoop van consumentenelektronica. Op dat moment was de webwinkel van zusterketen Van Leest al uit de lucht. Begin vorig jaar gaf FRS de webwinkelexploitatie helemaal uit handen. Sinds die tijd runt ECI de sites Freerecordshop.nl en Freerecordshop.be, die nog gewoon in de lucht zijn.

Bol.com
Marketingdirecteur Michel Schaeffer vertelde onlangs aan Twinkle hoe Bol.com enkele jaren geleden ook voor de keus stond om ofwel verder te investeren in media, ofwel nieuwe wegen te bewandelen. ‘Een jaar of vijf geleden waren we nog vooral een online mediawinkel, maar de toekomst in die markten was door de digitalisering onzeker’, zei Schaeffer. ‘Er waren grofweg twee verschillende routes: of investeren in digitale media (wat Bol.com nog wel deed met de Nederlandse introductie van digitaal lezen, red.), of breder gaan en een soort startpunt worden voor digitaal winkelen in nieuwe categorieën.'

Achteraf bezien mag Bol.com concluderen dat de keus van toen de juiste is geweest. ‘Bij media wordt het geld tegenwoordig vooral nog verdiend in hardware, maar ook daar is het niet makkelijk', aldus Schaeffer. 'Bovendien is de buitenlandse concurrentie er groot.’