Twinkle | Digital Commerce

Duitse waakhond onderzoekt marktplaatsverbod Adidas

2017-11-08
180101
  • 1:14

Het Duitse Bundeskartellambt, dat waakt over eerlijke concurrentie bij onze oosterburen, heeft een onderzoek ingesteld naar Adidas. Het sportmerk verbiedt retailpartners om producten te verkopen op marktplaatsen als Amazon of eBay.

Het Bundeskartellambt stuurde een enquête naar drieduizend Duitse verkopers van Adidas-producten, schrijft onder andere het Duitse Handelsblatt. De mededingingsautoreit wil daarmee inventariseren of en in hoeverre Adidas hun handel bemoeilijkt en de concurrentie op een oneigenlijke manier beperkt. Voor veel retailers bieden handelsplatforms een extra afzetkanaal.

Partnervoorwaarden
Adidas kondigde de beperkingen vorige zomer aan, met het argument om meer controle krijgen over de presentatie van zijn producten. In de partnervoorwaarden, die sinds begin dit jaar gelden in Duitsland, staat dat producten van Adidas en zustermerk Reebok niet mogen worden aangeboden op online verkoopplatforms die ‘gebruikte of beschadigde waren verkopen’ en/of ‘verkoop door private eindconsumenten toelaten’ en/of, ‘meerdere verkopers voor hetzelfde product herbergen’ en/of ‘geen aparte merkshop voor Adidas hebben in alle relevante markten’.

Verstrekkende gevolgen
Omdat Adidas aan al zijn resellers deze zelfde eisen stelt, zagen juristen vorig jaar geen obstakels voor de aanscherping van de verkoopvoorwaarden. Adidas zelf zegt zich ook geen zorgen te maken over het lopende onderzoek van de mededingingsautoriteit, die ook soortgelijke vermeende concurrentiebeperkingen van Asics, Nike en andere fabrikanten onder de loep neemt. Als het Bundeskartellambt concludeert dat niet tegen de merken kan worden opgetreden, heeft dat mogelijk verstrekkende gevolgen voor de verstandhouding tussen fabrikanen en retailers in Duitsland.