Twinkle | Digital Commerce

Amazon geeft gebruikers cadeau bij start Coins

2017-05-27
180101
  • 1:42

Amazon is gestart met zijn eigen geldsysteem. De e-commerce gigant plaatste gisteren een cadeautje van vijfhonderd Amazon Coins ter waarde van 5 dollar voor Kindle Fire-gebruikers op zijn website.


Amazon kondigde in februari al aan een eigen geldsysteem voor consumenten in de Verenigde Staten in te voeren. De munten zijn bedoeld voor het kopen van apps, items in een app en games op zijn tablet Kindle Fire. Naast het cadeautje van vijfhonderd munten kunnen klanten in hun eigen account munten bijkopen met een creditcard. Door dit te doen kunnen zij tot 10 procent korting krijgen op genoemde producten. De munten zijn elk één dollarcent waard. 70 procent van de inkomsten van de apps en games gaat naar de ontwikkelaars zelf.

Coins voor alle producten
Momenteel zijn de Amazon Coins enkel te gebruiken voor apps, items in een app en games. Kunnen de munten in de toekomst als algemeen online betaalmiddel worden gebruikt op meerdere e-commerce websites? ‘Ik denk dat Amazon een goede positie heeft om zijn virtuele munten succesvol te introduceren in de e-commerce wereld‘ zegt Michael Amar van Ifeelgoods, een bedrijf dat de consumer loyalty van bedrijven als Walmart en Coca-Cola verhoogt met een virtueel beloonsysteem, op Ecommercebytes.com.

Amar: ‘Meestal winnen de virtuele eigen munten het van andere coupons of cadeaukaarten als het gaat om verkoop via advertenties en conversieratio. Amazon heeft momenteel al shoppers die verschillende soorten artikelen aanschaffen op de website. Het trainen van deze mensen om de Amazon Coins te gebruiken zal waarschijnlijk niet zo moeilijk zijn als bij andere bedrijven het geval is. Men kan alleen maar speculeren over of de munten in de toekomst ook door consumenten gebruikt gaan worden op andere e-commerce websites of in fysieke winkels, zoals bij Bitcoin het geval is.'

Facebook Credits
Eerder werd een soortgelijk virtueel betaalsysteem al ingevoerd door Facebook. Het bedrijf startte in 2009 met het verstrekken van Facebook Credits om net als Amazon ontwikkelaars aan te trekken. In 2012 besloot Facebook echter de credits te vervangen voor een systeem waarbij gebruikt wordt gemaakt van de locale valuta.