Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers moeten meer betalen voor verkoop op Amazon

2017-05-27
180101
  • 1:19

Amazon krijgt kritiek te verwerken over de nieuwe tarieven voor externe verkopers. Die zijn gisteren ingevoerd in Europa, eerder al in de VS. In bepaalde categorieën moeten webwinkeliers 70 procent meer commissie gaan afdragen voor een verkoop via Amazon.

Amazon zegt dat de verhogingen nodig zijn ter compensatie van gestegen kosten voor onder andere transport. The Guardian bracht enkele wijzigingen voor marktplaatsverkopers in Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk als volgt in beeld:

Furieus
Een groot aantal third party sellers - Amazon heeft er zo’n 2 miljoen wereldwijd - is volgens The Guardian ‘furieus’ over de prijswijzigingen. Eerder beklaagden externe verkopers zich onder meer over de vermeende afkijkpraktijken van Amazon. De wereldmarktleider zou goed verkopende producten van derden in het eigen assortiment opnemen.

Bol.com en Zalando
Amazon is voor ongeveer tweevijfde van zijn inkomsten afhankelijk van third party sellers. De ook hier zeer populaire online retailer heeft nog altijd geen site geopend in Nederland, terwijl Bol.com externe verkooppartners bindt met Plaza. Ook Zalando opende onlangs een marktplaats voor ons land, maar voor een veel beperkter aantal productcategorieën. Bovendien stelt Zalando, dat zijn partnerprogamma eerder lanceerde op zijn Duitse thuismarkt en binnenkort in Frankrijk, Spanje en Italië, hoge eisen voor toegang.

Start- en eindpunt
Ondertussen proberen de vergelijkingssites Vergelijk.nl, Beslist.nl en ook Kieskeurig.nl Nederlandse webwinkeliers met een koopknop aan zich te binden, op basis van cost per sale (cps). Net als Bol.com en straks misschien Amazon willen ze start- én eindpunt worden voor Nederlandse webshoppers.