Twinkle | Digital Commerce

Voradius: online productzoeker voor offline winkels

2017-11-09
180101
  • 2:02

Voradius, een vandaag gelanceerde startup, biedt consumenten online een overzicht van producten die in fysieke winkels te koop zijn. Daarmee wil het bedrijf inspelen op de behoefte om online te oriënteren en offline te kopen.

Voradius presenteert zijn platform als een zoekmachine voor fysieke winkels (video). De startup, die geleid wordt door ex-medewerkers van eBay/Marktplaats, Skype en Capgemini, zoekt op productniveau. Iets wat volgens mede-oprichter Martijn Jansen online nog niet bestaat voor fysieke winkels.

Beschikbaarheid
‘Het blijkt dat consumenten die zich online oriënteren vijf keer meer offline besteden dan klanten die direct naar de stenen winkel gaan’, legt Jansen uit aan Twinkle. ‘Consumenten zijn gewend om bij online winkels gemakkelijk naar producten en hun beschikbaarheid te zoeken en verwachten dit eigenlijk ook voor winkels in de buurt. Je ziet dat daarom steeds meer grote retailers dergelijke informatie aan hun website toevoegen, maar een centrale plek om alle fysieke winkels te doorzoeken was er nog niet.’

Eigen winkelpagina
Op de website kan de consument op een product of merk zoeken, waarna hij een overzicht krijgt met fysieke winkels in de buurt die het gezochte item in het assortiment hebben. Elke winkel heeft een eigen pagina op de website waarop onder andere een routebeschrijving staat en informatie over openingstijden en aanbiedingen. Voor winkeliers is er een online managementsysteem beschikbaar waarmee zij zelf de algemene winkel- en assortimentgegevens bijhouden.

Abonnement
Winkeliers kunnen zich gratis aanmelden bij Voradius en aangeven welke producten zij in het assortiment hebben. Jansen: ‘Voor het toevoegen van meer specificaties over het aantal artikelen in de winkel en het toevoegen van foto’s en social media-links op de eigen winkelpagina betalen eigenaren een abonnementsbedrag van 24,95 euro tot 59,95 euro per maand.’

Up-to-date houden
Voradius heeft om de productzoeker up-to-date te houden en steeds het aantal producten per shop in kaart te hebben vijftien methodes ontwikkeld. ‘Vaak zie je bij de grote ketens dat die een eigen systeem hebben waarin het aantal artikelen wordt bijgehouden. Dit systeem kan dan aan ons platform worden gekoppeld’, legt Jansen uit. ‘De kleine winkels hebben zo’n systeem niet en tellen vaak nog op de hand. Om het aantal items uit die winkels ook bij te houden hebben wij regelmatig contact via diverse kanalen.’

Uitrol
Momenteel kan er via de website en de iPhone-applicatie van Voradius al worden gezocht naar ruim 50.000 producten bij 3.500 winkels in Amsterdam. Het platform wil zijn service de komende tijd verder uitrollen naar fysieke winkels in andere steden in Nederland.